Tuesday, January 29, 2008

Gerak Usahawan LMS II

Kali ni aku nak cerita pasal aktiviti yang ada masa program ni berlangsung... kat sini ada jualan kuih kegemaran aku..kuih peneram atau sesetangah tempat panggil 'telinga keling' sori yerk klu terasa hati:-P
yang bestnya ni 1st time dapat makan panas-panas...siap beli 3 x kali lagi, cuma xsyoknya bila makan banyak2 kering tekak sebab manis sangat...

Cara nak buat- 1 kg tepung beras, 1/2 kilo gandom, 1 kg gula pasir dan 1 kilo gula merah (klu salah tolong betulkan k...nanti ada lak yg kena kencing manis) aku pun ingat2 lupa pasal menda ni... mula2 ke2-2 gula dimasak denan air yang sesuai... bila gula dah larut dan menghasilkan air gula yng kemerah2an, campurkan dengan tempung dengan kelikatan yang sesuai..kekadang org akan letak gula merah yang kasar2 supaya memberikan lebih rasa kepada kuih ini.... sepas tu uli..canai, tekap dan goreng...makan...







Ni semua dalam taiping kithen...air teh ni aku suka gak...3 kali aku minum (yer ker?) namanya teh candu, memang macam candu..siap rasa ketagih lagi nak minum... setengah tempat di panggil teh goyang...


Mee udang... klu pegi kuala sepetang, memang famous nagan mee udang nyer... orang kata, selak udang nampak mee..rasanya...oklah...


Jambu apple...

kerastangan...


Tau tak buah per ni..ni la buah asam gelugur ataupun bila dah di potong orang panggil asam keping... sedap di masak untuk kuah laksa atau singang..(tapi aku tak makan kuah singgang)
Rusa pun ada kat sini.... anak rusa nani:-P

Tapi kambing gak dapat nama..susu kambing yang menteri minum semalam...
apabila rusa masuk periuk..jadi la sup rusa...
ikan pekasam...
kat bukit merah ada ladang menternak ikan arowana ni..harganya sama 5 bulan gaji aku...tu un xberapa panjang...goreng pun sedap:-P

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com