Tuesday, July 8, 2008

Tasik Raban

07.07.08 (Monday)- Aku berpeluang untuk memberi sedidkit taklimat akan ceramah bagi kursus yang di anjurkan oleh department untuk punlic. Sebenarnya semasa di NS dulu almost every month ada talk, tapi kat Perak ni setelah 6 bulan berkhidmat baru di beri peluang. Lagipun aku bukan lah hebat sangat dalam nak buat lawak jenaka. Ramai yang ala-la menongkat biji mata dari tertutup buat selama-lamanya.

Program kali ini berlansung di Resort Tasek Raban, Lengong. Lokasinya diantara bandar di Raja Kuala Kangsar dan pekan Lengong. ataupun laluan lama ke Grik, Sekarang dah ada jambatan baru yang di beri nama Jambatan Raja Muda Nazrin. Resort ini di uruskan oleh Majlis Daerah Lengong...
Antara fasiliti yang disediakan

Gazebo

Chelet berkembar dan single, harga dalam RM80-RM140, murah dan luas... amat sesuai untuk percutian rehat keluarga, tempatnya juga sunyi sepi. Boleh meancing ikan tasek kat sini. dibawah tersedia pemandangan tasik yang tenanh dan harmoni dari resort. untuk pengetahuan tuan puan, tasek ini tasek original ya..bukannya tasik buatna.





Terdapat sangkar-sangkar ikan untuk ikan ternakan. kawasan ini juga terkenal dengan pembuatan ikan perkasamnya, katanya sedap. tapi aku tak pernah makan ikan perkasam ini... dan ianya adalah salah satu daripada produk SDSI Lengong.

Dibawah adalah bilik/chalet yang di sediakan, agak luas dan selesa. untuk maklumat lanjut bolehlah menghubungi Majlis Daerah Lengong sekiranya berminat.




Semasa aku tulis blog ini, aku tak tahu mana lak perginya h/p aku. harap2 dia berada dalam kereta housemate akau, bukannya kat kedai aku makan tadi...tak larat nak ganti h/p lain buat kali ke 3 bagi tahun ini... dah la semua barang naik, klu h/p hilag lagi..aku kena mandi bunga la lak...

5 comments:

  1. cantik pemandangan tasik.... tapi sebelum ni tak pernah dengar... depa tak promo ker?

    ReplyDelete
  2. xlah tur, Majlis pembandaran mana ada bujet nak promo, just bina jer...

    ReplyDelete
  3. Tumpang lalu kejap ya... guess what, that is very near to my Opah sedara punya rumah... tiap2 tahun lalu tepi tasik tuh... and the resort is relatively new, may be 5 or 6 years old (I think, after renovation)... selalunyer, kita orang sefamili singgah beli ikan air tawar tu jer bawak balik rumah utk masak atau buat ikan bakar... sedap giler... dulu tempat nih teramatlah ulunya... now with the new highway, dekat jer, less than 30mn from Kuale Kangso dah sampai... the place is also near to Bkt Jenalik... remember the event not so long ago...?

    ReplyDelete
  4. Terima kasih sebab letak post ni... Kebetulan je google pasal tasik resort (nak gi honeymoon)... Menarik tapi makan minum macamana? Ada disediakan atau kena masak sendiri?

    ReplyDelete
  5. Ada byk tempat makan di laluan lama Ipoh Lengong, just depan resort tu, soberang Tasik. Klu lunch, blh g restoren Tasik raban yg Ada ikan air tawar bakar. Best ngan ulam2 Nya x jauh dr resort tu... Xleh mask sender sebab xder dapor..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com