Sunday, May 13, 2012

Krabi - Cerita 2


Hari 2 di Krabi, Panda menyertai pakej Phi Phi Island, seperti nasihat yang di berikan oleh jurujual pakej peancungan yang ada di sepanjang jalan di Ao Nang beach. Sebenarnya banyak pakej yang di tawarkan, dari separuh hingga sehari, dengan kadar yang berbeza beza, di atas kebijaksanaan pelanggan untuk mendapatkan harga terbaik.


Pakej yang di tawarkan adalah seperti Phi Phi Islands by speed boat (B1,800), 4 Islands by speed boat  or longtail boat (B1,200), Hong Island by speed boat  or longtail boat (B1,500). Pakej biasanya bermula jam 8 pagi sehingga jam 1500 ataupun 1600 petang.


Jika memilih untuk menaiki speed boat, anda akan berkongsi dengan 35-40 orang, Longtail boat sekitar 10 orang sahaja. Tetapi ia akan memberikan pengalaman yang berbeza. Memandangkan Mei adalah berakhirnya musim puncak bagi Krabi, maka harga pakej telah di turunkan sehingga 40%. Panda hanya perlu mebayar B1,000 untuk pakej Phi Phi Island by Speed Boat termasuk makan dan kudapan.


Suka di ingatkan, jika menyertai pakej laut atau pulau, janganlah memakai pakaian untuk ke Mall, kerana awal-awal lagi anda akan basah. Kami menaiki boat dari pantai Ao Nang dan kumpulan yang panda sertai seramai 35 orang yang terdiri daripada pelbagai negara. 


Pelancung dari Malaysia, seramai 9 orang, panda menyertai kumpulan mereka yang datang dari Perlis, seronok tengok golongan muda yang mengadakan reunion di luar negara. mereka terdiri dari sekolah yang sama 8 tahun lepas.


Sebelum meneruskan perjalanan ke laut lepas, kami juga di bawa ke Centara  Grand Beach Resort Samui dan Railay Village Resort and Spa untuk mengambil penumpang. Kedua-dua resort ini terpisah dengan jalan utama, penginap akan di bawa menggunakan jalan laut untuk ke sini. Lebih kepada pantai persendirian.

 

Perjalanan di mulakan ke Hin Klang, lokasi ini berhampiran dengan mosquito island dan kami berpeluang untuk snorkeling di laut terbuka. Sangat menarik setelah lebig 4 tahun tidak snorkelling di laut terbuka dan melihat  batu karang.


Air di sini sangat jernih hingga boleh di lhat batu karang yang sudah mati itu, ikan-ikannya masih banyak dan berwarna-warni. Kami berada di sini sekitar 45 minit sahaja.



 Ini adalah pemandu pelancung kami, namanya Mohd Alip, seorang Muslim. Jadi jangan bimbang, kebanyakan pelancungan air di sini di pelopor oleh muslim. Makanannya pun halal.


Selepas ber snorkelling, kami di bawa pula ke Phi Phi Lay, di sini kami singgah di Viking Cave, tempat perteduhan pelayar ketika musim terkujuh dan sekarang menjadi tempat memungut sarang burung layang-layang laut. Dari situ kami ke Losamah Bay dan Pileh Bay yang sangat mempersonakan dan cantik.

Pileh Bay....

 Ala-ala Titanic... Pelancung dari Potugal...



Selepas bergambar di Pileh Bay, kami sekali lagi bergerak ke pantai yang sangat popular dan pernah di jadikan lokasi pergambaran bagi filem Hollywood iaitu Maya Bay. Filem lakonan Leonardo Caprio di dalam filem 'Beach". 



 Maya bay
  Phi Phi Don

Setelah 40 minit di Maya Bay, kami ke Phi Phi Don untuk menikmati makan tengahari. Di Pi-phi Don terdapat beberapa hotel dan Resort. Kedai-kedai juga banyak di sini.

Bamboo Island


Terakhir kami di bawa ke Bamboo Island, pulau pasir yang putih pasirnya. Berehat seketika sebelum pulang ke tanah besar. Sebelum penutup, kami di jamu dengan buah-buahan tempatan.


Kami sampai di tanah besar sekitar jam 1630, Panda berjaya mentanned kan kulit sepanjang hari. Seronok apabila lama meninggalkan laut. Seperti kembali ke asal sahaja.

Posing biasa yang mesti buat bila mengembara. Kali ini lebih ramai dan meriah:-)

3 comments:

  1. salam, mazing place with amazing picture

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Saya pun baru balik dari Krabi (trip 6-9 Mei). Drop komen sini sbb tgk tour guide utk phi phi island tu sama je ngan trip saya. Tp ngan kiterang dia kata nama dia A.L.E.X. siap dia eja lagi.

    Saya terkilan sbb tak dpt amik gmbr ala2 titanic kat viking cave. Bleh lak saya pening. gilosss.. huhu (T__T)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com