Thursday, December 20, 2007

korban...

aku tak balik kampung.... ada beberapa rakan ajak ke rumah mereka tuk meraikannya... so aku choose rembau sebab ada majlis korban ni, yg lain ajak makan...bukannya aku nak tolong...cum nak abik pics jer.... Aku ke kampung Bongek Tengah, Rembau, negeri Sembila..kira-kira 36km dari Seremban... Masih trdisional kampung...
ni pics dr mula pgm sampai abis...tu un sebab camera dah abis bateri.... aku cuba upload selainnya kat flicker... tp slow sgt...nanti aku linkkan ngan web ni for additional pics k...
mula-mula sampai...lembu ke2 baru jer berjaya di tumbangkan n d korbankan....

para penonton asyik menggu untuk melapah... uniknya korban ni, untuk di makan dan di sedekahkan kepada orang ramai terutama yang miskin...sebab tu skg ni ramai org malaysia start buat korban kat acheh dan chambodia...
pakcik2 minum dulu sebelum melapah...ataupun minum sampai makan tengahari..cam biasa la mana2 pgm pun... orang yang rajin akan tetap rajin..kasi orang muda la uruskan...
upacara bemula... membahagikan daging dan di potong besesuaian...





menimbang danging untuk di agihkan 7 bahagian dan kemudiankan d bahagikan kepada yang telah berkorban akan bahagiannya untuk diagihkan kepada yang memerlukan... atau dibuat kenduri... tuan rumah akan mengadakan kenduri tahlil malam ni...





kanak2 yang riang.sebab ramai kawan-kawan yang hadir... sama memeriahkan suasana...
daging diagihkan mengikut bahagian masing2... part ni org perempuan lak yang buat...
makan tengahari... hari pun nak hujan dan aku balik seremban.... kepala pun start pening terlebih makan lak hari ni:-)
rezeki ALLAH SWT.. terima jer la....



1 comment:

  1. seronok memang seronok tapi i leh tengok bila dah kena semelih jer, yang belum tak berani.... beruang takut darah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com