Thursday, July 19, 2012

Kansai - Kyoto siri 4


Hari 4, Sabtu 30 Jun 2012, Dari Umeda kami menaiki Hankyu Train ke Kyoyo, perjalanan sekitar 45 minit dengan tiket Y390 sehala, menuju ke Kawaramachi station. Perjalanan hari ini tidak teratur walaupun kami telah mendapatkan peta dengan lebih awal. Ini kerana ke banyakkan tempat menarik untuk d kunjungi berada jauh dari pusat bandar Kyoto. Stesen Kawaramachi juga bukanlah statsen utama kerna kebanyakan pengangkutan awan berada di Kyoto stesen yang di gunakan oleh JR line.


Keluar dari stesen kami, kami menggunakan jalan Ura Teramchi Dori, ia adalah laluan sperti di Kobe atau pertaling street di Malaysia dengan versi yang lebih bersih dan kemas. Laluan ini menjual barangan tempatan dan juga jenama antarabangsa. Cuma harganya agak tinggi berbangding Kobe. 


Kyoto adalah antara bandar tertua di Jepun dan pernah menjadi ibu negara Jepun pada masa dahulu. Di sini juga masih kelihatan temple dan kediaman Shogun yang masih terpelihara dengan baik.


Sungai di Kyoto sangatlah bersih dan jernih. Ia menjadi tempat rekreasi masyarakat setempat. Pada awalnya ami berhasrat untuk mengunjungi Masjid Kyoto, tetapi kami boleh di katakan kehilangan arah apabila memasuki kawasan kampung yang padat.


Tetapi kami sempat mengunjungi beberapa temple yang berada di kawasan kampung tersebut. Semua temple tersebut telah berusia beratus-ratus tahun dan masih mengekalkan ke aslian dan kebersihan. Taman-taman Jepun yang ada di sekitar juga masih cantik.


Dalam pada sesat di hutan batu, kami sempat singgah ke Miyako Messe-Kyoto International Exhibition Hall yang terkandung di dalamnya Japan Design Museum dan Kyoto Museum of Tradisional Craft. Apa yang penting tiada bayaran masuk di kenakan. Dari situ kami berjalan ke Hein Jingu Shrine yang berwarna merah. Cantik seperti Forbidden City di Beijing. Bila ke sini dan melihat 'mock(?)'nya, teringat akan cerita mangga Innuyasha.


Sementara menunggu bas kerana kelaparan, kami sempat singgah di Kyoto Municiple Museum of Art. Di sini di paparkan galerry seni dari pelukis-pelukis tempatan dan juga antarabangsa. sempat meninggalkan tandamata kenangan di buku pelawat.


Kemudia kami menaiki bas untuk ke Kyoto Station, tiketnya berharga Y220, bas ala-ala rapid KL. perjalanan melalui bandaraya Kyoto mengambil masa lebih kurang 30 minit. Pada waktu itu panda mengalami kelaparan tahap gaban.  Stesen Keretapi Kyoto sangat besar dan bersebelahan dengan Kyoto Tower. Antara menara tertinggi bi bandar Kyoto. Rekabentunya spert piring terbang yang berwarna merah.


Selepas menikmati makan lewat tengahari di Kyoto Tower shopping mall kami meneruskan perjalanan untuk kembali ke stesen Kamarawchi, kami sempat singgah ke Higashi Hongaji, Shrine yang di bina sejak abad ke 11 lagi oleh puteri raja Shinan. Sebahagian besar Komplek ini dalam proses pembaikan jadi tidak dapat di paparkan dengan berkesan di photo ini.


Bulan Jun adalah bulan paling panas di jepun dan juga musim hujan. Sepanjang petang di Kyoto, hujan membasahi buminya, ini membataskan penggerakkan kami. dan kami membuat keputusan untuk pulang awal. Bagi pegunjung, di cadangkan untuk tidur disini semalam dan boleh berkunjung ke luar kawasan bandar. Banyak shirne yang menarik dan mempunyai nilai sejarah di luar sana. Dapatkan Kyoto Busses Pass untuk hanya Y500 sehari. Ini akan memudahkan perjalanan pengunjung dan menjimatkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com