Wednesday, May 18, 2011

Sulawesi Selatan - Makassar I

makassar 153

11 Mei 2011 (Rabu) - Perjalanan yang dirancang sejak setahun yang lalu menjadi kenyataan. Mengunjungi Sulawasi Selatan ataupun Makassar dapat disempurnakan. Penerbangan Air Asia AK586 jam 1350 menepati waktunya. Penerbangan mengambil masa 3 jam dari LCCT di Sepang ke Bindara Sultan Hasanuddin, Ujung Padang ataupun Makassar.

makassar 131

Panda telah disambut oleh Farid Fahmi, di Lapangan terbang dan terus di bawa ke Bandaraya Makassar yang terletak lebih kurang 30 minit perjalanan. Waktu di Makassar sama seperti Malaysia, tetapi waktu gelabnya lebih awal seperti berada di Sabah. Panda tiba jam 1650 dan selesai urusan immergresen sejam kemudian. Panda menginap di Wisma Legend di Jalan Jampia dengan kos Rp125,000 atau RM44.60 (Tukaran asing RM355=Rp1 juta).

blog9

Malamnya, Fahmi telah membawa panda menikmati nasi goreng di tepian jalan, agak enak dengan harga Rp10,000. Berbaloi kerana ada ayam, telur goreng, acar dan nasi yang kuantitinya banyak. Kenyang Bangat Panda malam itu...

Collages30

Hari berikutnya, kami telah ke Fort Rotterdam, Kubu yang di bina oleh Sultan Gowa, kemudian di ambil alih oleh Belanda dan Jepun mengikut era penjajahan. Seni binanya banyak mengikut seni bina Belanda.

Collages31

Sekarang, ia menjadi muzium bagi sejarah Makassar dan Sulawesi Selatan amnya, bayaran masuk adalah Rp5,000. Keadaan bangunan agak uzur, terdapat beberapa bangunan yang tidak digunakan dan tidak di baikpulih dengan sewajarnya. Hanya beberapa blok digunakan sebagai muzium dan pejabat pentadbiran.

New folder8

Setelah selesai mengelilingi Fort Rotterdam, panda mengambil kesempatan untuk mnum air kelapa yang banyak dijual di pesisiran pantai berhampiran pelabuhan Makassar. Harganya juga sekitar Rp5,000 sebiji. Kelapanya bukanlah kelapa pandan, tetapi kelapa besar yang memang tidak habis di minum seorang.

makassar 162

Tengahari, Panda menikmati makan tengahari di rumah Farid Fahmi di BTP. Petangnya panda berjalan kaki bersendirian di Pantai Losari meliputi jalan Sombu Opuh dan pesisiran Pantai.

makassar 177

Kawasan ini amat meriah menjelang waktu senja hingga ke malam hari. Ia menjadi tempat lepak di kalangan muda-mudi dan juga keluarga. Agak di ceritakan detailnya di entry akan datang.

3 comments:

  1. your pics are awesoooomeeeeee.. :D

    ReplyDelete
  2. Every weekend i used to go to see this web page, because i wish for
    enjoyment, for the reason that this this web site conations truly good funny material too.


    Feel free to visit my web-site: PDF protection

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com