Friday, May 27, 2011

Sulawesi Selatan - Pulau Khayangan

makassar 803

Entri ke 4 kisah Makassar, hari ke 5, 15 Mei 2011 (Ahad)- Pagi-paginya kami mengunjung pasar sehari atau pasar pagi di Pantai Losari. Pelbagai aktiviti jualan di lakikan di sini pada setiap pagi  Ahad. Jika ingin menikmati makanan tradisional dengan harga yang murah, silalah kunjungi Pantai Losari di pagi Ahad. Terdapat juga aktiviti senamrobik.

khayangan island

Keadaan pagi dan petai di Pantai Losari sering saja meriah, di sini kita boleh lihat kepelbagaian wajah orang yang tinggal di Makassar. Entri tentang Pantai Losari akan di persembahkan selepas ini.

khayangan island

Selepas menikmati sarapan pagi iaitu nasi pecal dan juga bubur ayam, kami mengunjungi jeti untuk ke Pulau Khayangan. Tambang yang di kenakan adalah Rp30,000 dua hala. Memandangkan hari ini adalah hari Libur tempatan, maka penumpang ke Pulau agak ramai.

makassar 853

Menggunakan bot penambang, yang boleh memuatkan lebih 30 orang, perjalanan mengambil masa selama 30 minit dari jeti ke pulau. Kedudukan pulau ini tidak jauh dari daratan dan berada di depan pelabuhan Makassar.

41

Pulau ini hanyalah seperti beting pasir yang di tumbuhi pokok-pokok yang tidak berapa tinggi, Pasirnya putih berbanding tanah besar dan airnya sangat jernih. Terdapat chalet-chalet penginapan untuk di sewa dengan kadar berpatutan.

42

Airnya sangat jernih sehingga boleh dilihat dasarnya. Ikan-ikan yang berenang-renang agak jelas kelihatan walaupun ramai pemancing yang memangcing di restoren-restoren terapung yang di tinggalkan.

4

Setelah beberapa jam di pulau khayangan, kami melangkah pulang dengan penuh keterujaan. Keadaan pulau ini lebih baik dari pantai yang kami kunjungi pada hari sebelum itu.

makassar 965

Banyak lagi pulau pasir yang boleh di kunjungi di Makassar ini sekiranya masa mengizinkan. Antaranya adalah Pulau Lei-lei, Samolena dan khayangan. Sekiranya ingin melawat pulau-pulau ini, pengunjung perlulah menggunakan bot laju yang boleh di sewa dengan harga Rp300,000 untuk sehari.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com