Wednesday, September 24, 2008

Cerita Tak Bertajuk-Ala-2 Bengang di pagi hari

Semalam 23.09.2008 (Selasa) Ingat kok nyer nak ke MAnjung, menyelesakan 10% masalah besar aku tur. Rupanya banyak benda lain lagi yang tak setle. Bengang betoi aku. Bagi mengurangkan Impak, amak aku pun keluar melawat kawasan di Bidur, melawat kedai borong beras dan seterusnya ke Sri Iskandar-kedai printing. Melibatkan perjalanan 200km, nasib baik bila keluar dapat la refresh kepala yang berserabut. dah lah Isnin dok melayan dua bumiputra bergaduh... Situasi macam ni sealu bergaduh, nak kata tak tau berniaga, ramai gak jadi ahli keparat..Jadi no komen..kan kerajaan tangung aku makan free 2 tahun lak...
Hari ini ada lah yang datang nak minta bayaran kemajuan dibayar kat dia terus, maximum 10% je kami boleh potong. Syarat kelulusan potong 100%, dah la projek pembekalan yang tiada amaunt tetap, Just maximum RM200k - 20.5% untuk 12 bulan. Dah la diberi RM50k, projek yang masuk just RM7k. Bila nak abis bayar. Duit pinjaman dah pegi mana?masa dah belalu 4 bulan. Mula-mula nak gak aku bersimpati, tapi siap ugut aku lak... MAsa nak proses loan dah pakai menteri, ni pun nak bagi tau menteri aku dah bagi. Aik? masa sain surat tawaran & perjanjian dulu tak baca ker? Menyirap darah aku. Nasib baik aku cool walaupun dalam mendidik. Aku cukup bengang kalau orang menggunakan nama baik menteri unuk kepentingan pribadi ni.... Sebagaimana kata K Sha, aku ni nak marah orang pun tak boleh, macam mana nak tumbuk orang. Dengan sopanya, aku kata, akan bawa meeting petang ni, dan comittee will decide, trus blah...Biar lah orang kata kurang ajar, tapi tindakan customer yang melampau ni la yang menyebabkan Goment servant ni bengang. Tak nafikan ada goment servant ni yang teruk, tapi bila diselidiki, menda ni sema datang dari stress & tekanan customer gak....
Lagi satu, bila nak raya, bertalu-talu lak orang telepon nak cek, macam-macam alasan. baru antar dokumen 1 jam terus call. Piagam 3 hari bekerja, biasanya boleh selesai kurang dari tempoh tu. Dan biasa la, kita hanya ada 2 kaki dan 2 tangan jer, bila staff cuti, mati, beranak etc, maka kaki dan tanagan pun takder. Orang lain nak ganti pun nak kena belajar.... mula terkedek2... Customer tau nak maki jer... Anyway, kami sebagai kakitangan yang komited..semua ini adalah asam garam bila berkhidmat untuk masyarakat..terutamanya untuk bangsa dan negara.... Jadi, tulisan sekadar cetusan hati di minggu-minggu terakhir bekerja sebelum cuti 10 hari. Kuang3000x
Ok, dah nak meeting, ada 13 fail nak di present hari ini, tetiba lak pengerusi mesyuarat menghilang...akhhh!!! Makin bengang lak aku:(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com