Wednesday, January 29, 2014

Panda di Singapore-Season finale


Berada di Singapore selama 2 hari 1 malam memberikan pengalaman berguna di negara maju, dengan sistem pengangkutan awam yang sangat cekap di ASEAN, pengguna tidak perlu menunggu lama di stesen MRT nya yang besar lagi panjang. Walaupun ketika di Terminal Lapangan Terbang Changi, proses membeli tiket agak lama kerana memerlukan wang kecil untuk mendapatkan tiket di mesin.


Satu keunikannya, setiap stesen hanya ada 2 atau 4 mesin tiket, ini mungkin kerana keseluruhan rakyat SIngapore menggunakan kad excess untuk kenderaan awan dengan kadar diskaun. Kebanyakan bukan orang tempaan yang beratur membeli tiket MRT. Jaringan MRTnya hampir keseluruhan Singapore.




Pakej keriangan di sini juga menyeluruh,segala-galanya ada di sini. City State ini memberikan segala kemudahan bagi keperluan rakyatnya. Dengan ekonomi dan nilai matawang yang sangat kukuh, ia memberikan keyakinan kepada rakyat dan pelabur untuk terus berkunjung ke sini.



Kekukuhan matawang singapore juga menjadikan pengungjung dari negara miskin seperti Malaysia menjadi lebih miskin, kadar tukaran asing yang sangat rendah bagi matawang ringgit sejak 2010 memjadikan kita hilang kompetitif (sudah lama panda tidak bercerita pasal exchange rate walaupun paper degree panda tulis on currency exchange) dan menjadikan kita semakin miskin.



Apapun, peluang untuk bersembang dengan warga Singapore dan penduduk tempatan memberikan kesempatan untuk panda menilai balik kedudukan kita, adakah kita dapat apa yang sepatutnya kita dapat atau lebih teruk lagi.

1 comment:

  1. Finally! Seronok baca entri2 tentang Singapore, keep it up! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com