Friday, January 10, 2014

Panda di Singapore - Orchard Road


Setelah kenyang mengisi perut di Bursha Cafe, Arab Street, Panda terus meneruskan penerokaan ke Orchard Road. Berjalan kaki melebihi 6 km dari Hotel di Jalan Klappa menuju ke Hard Rock Cafe Cuscaden Road.



Kami menggunakan North Bridge Road menuju ke Bugis Junction, lokasi membeli belah. Bangunan ini agak unik kerana ia adalah deretan kedai lama yang diberi nafas baru. Owning bagi melindungi laluan jalan kaki di antara kedai. Ia tidak ada bezanya dengan mall-mall yang ada. Barangnya pun hampir sama.


Panda melepasi CHIJMES, kompleks yang mengandungi gereja yang di jadikan dewan serbaguna, kafe  dan hotel. Bangunan ama ini unik, seperti berada di Eropah ketika di dalamnya. Pernah berfungsi sebagai Catholic convent selama 132 tahun sebelum ia berfungsi sebagai tempat beristerehat dan even.



Dari CHIJMES, kami memasuki Bras Basah Road dan Stamford Road melalui Singapore Management University (SMU) dan National Museum. Dari situ terus ke Fort Canning Road dan Orchard Road.







Orchard Road telah banyak berubah berbanding 7 tahun lepas. Hampir panda tidak mengenalinya lagi. Telah banyak perubahan yang dilakukan bagi memberi nafas baru kepada syurga membeli belah di Singapore ini. Bangunannya lebih futuristik jika di bandingkan dengan Sungai Wang di Kuala Lumpur. Kebanyakan outlet-outlet jenama hebat mempunyai saiz yang lebih luas. Panda juga tidak segan untuk memasuki butik Hermes, Prada ataupun Cartier walaupun sekadar membandingkan harga di antara Malaysia ataupun Paris.



Suasana di Orchard Road sangat meriah pada waktu malam. Terutamanya apabila tiba musim Qmas dan tahun Baru. Memandangkan jadual yang agak padat. Panda hanya seketika di sini tanpa membeli apa-apa. Harga barangan branded di Singapore tidak lagi kompetitif kerana kadar tukaran asing yang jauh lebih tinggi. Menyebabkan barang berjenama lebih murah di Malaysia.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com