Friday, February 1, 2013

Kinabalu- Gunung yang hilang...


1 Februari 2013(Jumaat) Wilayah Persekutuan cuti hari ini, Pada peringkat awal teringin sangat nak makan tom yam di Floating Market, Hadyai.  tetapi apa ke jadahnya semua tidak menjadi. Kenapa yerk? Kesian my officemate yang tidak dapat ke Hadyai. Sabar nya Yus, nanti kita berjimba di hadyai terus ke Phuket. Tapi bila yerk?


Kembali ke cerita minggu lepas, 21-23 Januari 2013, tertiba kami dan ketua-ketua sektor untuk ke Kota Kinabalu bagi meghadiri taklimat bersama KKLW berkaitan Outcome Based Budgeting yang akan dilaksanakan oleh kerajaan bermula 2013-2015 (percubaan) dan sepenuhnya pada 2016. Sistem baru yang amat remeh dan memeningkan kepala. Biasalah sesuatu yang baru, agak perit untuk dilaksanakan.


 Tidak mau bercerita akan perkara tersebut kerana boeh di baca di laman web perbendaharaan Malaysia. Setelah tamat program 2 hari di Hotel Promenade, kami mengambil kesempatan untuk bersiar-siar ke kaki gunung Kinabalu. Kami menyewa van yang boleh memuatkan 12 penumpang dengan kadar RM700 termasuk driver dan minyak.


Perjalanan bermula jam 6:30 pagi, menuju ke Kinabalu Park. Malangnya cuaca hari ini berkabus. Kami hanya sempat melihat sekilas sahaja puncak Gunung Kinabalu. Sesiapa yang ingn melihatnya perlulah berada lebih awal di sini, sekitar 5.00 pagi barulah boleh rasa kesejukan dan melihat matahari naik.

Singgah ke Kinabalu Park dengan bayaran masuk RM3.00 seorang, untuk melihat resort dan penginapan yang berada di siyu. Di Kinabalu Park juga dijadikan check point pertama sebelum menaiki gunung Kinabalu. 


Setelah itu kami terus ke Poring untuk aktiviti merendam kaki di air panas. Poring di Ranau ni mempunya telaga air panas dan beberapa air terjun. terdapat juga kanopi walk di sini. Jadi bawalah bekalan mandian jika ke sini. Jika tidak menyesal. Bayaran adalah ercuma dengan menunjukkan tiket di Kinabalu Park, jika tidak RM3 akan dikenakan.

 Abis kembang kaki direndam di dalam air suam, kami terus ke Mount Kinabalu Heritage Resort & Spa untuk mengambil gambar di Kinabalu view. Panda pernah post tentang Mount Kinabalu Heritage Resort & Spa ini sekitar tahun 2009 yang lalu. Jadi tidak mau cerita lagilah.



Pada mulanya rakan-rakan ingin memborong sayur, kemudian baru mereka tersedar yang mereka berada beribu batu dari rumah masing-masing. Sayur-sayur di Kundasang agak berpatutan harganya tetapi tidaklah semeriah sayur-sayuran di Cameron Highland.

2 comments:

  1. nekcik tak sampai ke Poring hari tu..kna pgi lagi..insya allah

    ReplyDelete
  2. pic atas tu biawak ke?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com