Saturday, February 11, 2012

Selamatkan Tunku Abdul Rahman Marine Park


Bersemperna cuti Tahun Baru China yang lalu (21-28 Februari 2012), Panda memdapat peluang untuk ke Sabah. Kunjungan kali ini kami telah ke Taman Laut Tunku Abdul Rahman di Kota Kinabalu.


Taman Laut Tunku Abdul Rahman mengandungi lima buah pulau dan terletak 20 minit dari Kota Kinabalu, Keluasannya 4,929 hektar dan 2/3 adalah laut.


*Lima buah pulau indah yang terdapat di sini iaitu Manukan, Mamutik, Sulug, Gaya dan Sapi mempunyai pantai yang putih bersih dan perairan dipenuhi pelbagai jenis ikan dan terumbu karang. Namun antara kelima-lima buah pulau, hanya tiga pulau sahaja yang popular sebagai tempat pelancongan, iaitu Manukan, Gaya dan Sapi.




Kami telah memilih untuk ke tiga pulau iaitu Pulau Manukan, Mamutik dan Sapi. Caj yang dikenakan adalah RM43 bermula jam 9.00 pagi hingga 3.00 petang. sekiranya 4 Pulau caj yang dikenakan hanyalah berbeza RM10. Caj lain adalah aj terminal RM7 dan juga caj masuk ke taman laut RM5. Sewa gogle dan jaket keselamatan RM20 dari pengusaha bot.


Pengunjung boleh mendapatkan perkhidmatan bot laju dari jeti Jelselton (terminal Feri Kota Kinabalu) berhampiran dengan pusat membeli belah yag terkini iaitu Suria Sabah.


Pengungjung yang berminat juga boleh tinggal bermalam di sini kerana perkhidmatan penginapan juga ada. Setiap pulau ada restoren yang tersendiri dengan harga yang berganda dari tanah besar. Pakej yang merangkumi buffet juga di sediakan. Boleh rujuk dengan kaunter ketika membeli tiket.


Pantai-pantai di puau ini masih cantik dan bersih, walaupun boleh di lihat hakisan di sana-sini dan explorasi manusia yang ramai. Kesemua pulau yang di kunjungi panda di penuhi dengan manusia. Tetapi sangat malang, kerana pulau-pulau ini tidak lagi mempunyai batu karang yang hidup kecuali puing-puing batu yang mati dan beberapa ekor ikan yng boleh dibilang adanya ketika ber snokerlling.


Sekiranya dasar komersial terus dilaksanakan, pulau-pulau ini hanyalah pulau biasa yang tiada lagi keindahan batu karangnya. Sesuatu perlu dilaksanakan dalam menjamin keberterusan kehidupan marin di sini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com