Monday, February 27, 2012

Istanbul Aku Datang-modern Istanbul

From 2012-02-10 istanbul

Setelah merentasi Selat Bosporus, kami menaiki bas dari stesen bas Eminonu yang tidak jauh dari terminal ferri. dari sini kami menaiki bas ke Taksim dengan bayaran TYL4 sekali naik. Perjalanan dari stesen bas tersebut ke Taksim Square hanya sekitar 20 minit.
From 2012-02-10 istanbul

Taksim Square adalah dataran bulat bersama bolavard yang panjang. di sininya terdapat kedai-kedai berjenama tempatan yang menawarkan harga yang sanat berpatutan. oleh kerana waktu ni sudah berada di akhir musim sejuk dan di awal musim bunga, banyak premis pakaian menawarkan diskaun yang sangat menarik bagi pakaian musim sejuk.
From 2012-02-10 istanbul

From 2012-02-10 istanbul

Di hujung bolavard taksim ini terdapat terowong keretapi (walaupun lebih mirip tram lama menaiki bukit bendera) bawah tanah. Ia adalah tram bawah anah kedua di dunia setelah dibina di London. Ia dibena akhir abad ke 18. Terdapat dua tram bawah tanah iaitu Hacıosman-4.Levent-Taksim-Yenikapı subway line yang menuju ke Istanbul Metro. The İstiklal Avenue-Tünel nostalgic tramjuga bermula di Taksim.
From 2012-02-10 istanbul

Sepanjang jambatan Galata juga meriah dengan pemancing yang memenuhi kiri dan kanan jambatan. Di tebing sungai meriah dengan gerai-gerai makanan yang menawarkan roti sandwics ikan yang sangat enak rasanya. Bergitu juga dengan air buah yang berharga TYL4 segelas. Airnya agak enak dengan kepekatan dan kepahitan rasa buah delima segar.

From 2012-02-10 istanbul


From 2012-02-10 istanbul

Setelah menggunakan tram dengan harga tiket TYL3 untuk perjalanan kurang 400 meter dan 5 minit, kami keluar dari tram bawah tanah karakoy terus dan menuju kepinggiran selat Bosporus. Melalui jambatan Galata dan menyeberangi Selat Galata ke Masjid Baru Yeni (Yemi New Mosque). Di sebelahnya terdapat Spice Bazaar  dan juga makan diraja Hatice Turhan Valide Sultan Turbesi.  

From Collages


From Collages

Setelah menikmati makan malam, kami berpecah. Panda berjalan kaki mengikuti jalan tram kembali ke Sultanahmed dan yang lainnya ke Hodjapahsa untuk menonton Sufi Dance.

1 comment:

  1. Turki ni memanglah lawa dan unik.. insyaallah saya pun akan ke sana nanti :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com