Saturday, July 30, 2011

Kolkatta 4 hari 4 malam....

Collages56

Tiba di Kolkata lewat petang 8 Julai 2011 (Jumaat), kami menuju dari Stesen keretapi kolkatta ke New Market iaitu lokasi yag dicadangkan oleh warga tempatan yang kami temui dalam keretapi. Kadar caj teksi adalah R170 (100 Rupee = RM7 (RM6.85)). Hotel-hotel disini mengenakan kadar yang berpatutan iaitu sekitar R700-R1000 berdasarkan kemudahan yang disediakan. Bilik yang berhawa dingin adalah lebih mahal dan kadangkala tidak disediakan tuala.

kolkatta

New Market berada di pusat bandar lama Kolkatta. Bangunannya adalah tinggalan penjajah British dan mempunyai seni bina yang menarik dengan adunan binaan eropah dan mongul. Kawasan ini juga terdapat sebuah masjid yang bersambung dengan  Sir Stuart Hogg Market. Pasar ni berwarna mereah dan meriah dengan penjaja yang menjual pelbagai barangan tempatan terutamanya fabrik.

kolkatta2

Kawasan ini juga mudah untuk mendapatkan makanan halal, Nasi barianinya sangat sedap dan hanya berharga R750 atau sekitar RM5.50. boleh juga mencuba roti pranta ataupun puri dengan kari kambing. ia seperti makan tom yam di Bangkok, kami tidak akan memakan tomyam di Malaysia lagi. Tidak akan melupakan kesedapan nya.

Collages55

Hari berikutnya, panda bergerak secara individu setelah terputus hubungan dengan teman. Panda meneruskan perjalanan ke Victoria Memorial yang di bina pada 1906 bagi mengenang Queen Victoria yang mangkat sebelum itu. Perjalanan hampir 1 jam dari New Market ke sini berjalan kaki. Tiket adalah R10 untuk warga tepatan dan R150 untuk pelancung asing.

kolkatta6

Binaan bangunan ini sangat unik dan catik. Keseluruhannya daripada marmar putih. Ia disusun sebegitu rupa bagi menghasilkan monumen yang indah ini. sayangnya di dalam Memorial tidak dibenarkan mengambil gambar.

kolkatta5

Panda menghabiskan seharian masa panda di memorial ini, pengunjung juga dinasihatkan membawa air ketika di sini. Ini kerana suhu di Kolkata semasa bulan Julai akan mencapai suhu tertinggi iaitu sekitar 40C dan kawasan memorial ini sangat luas iaitu 64 hektar. 

kolkatta3

Dalam perjalanan pulang pada telah ditegur oleh warga tempatan yang berasal dari  Meghalaya, utara India. Beliau bekerja di Banglore dan dalam rangka perjalanan dari Barat ke Timur India dalam tempoh 20 hari. Belau telah ke Mumbai, Goa dan sekarang di Kolkatta. panda mengambil keputusan untuk bergerak bersama beliau.

kolkatta4

10 Julai 2011 (Ahad) kami bertiga telah ke Muzium of India. Muzium ini adalah yang terbesar di India dan menempatkan artifak-artifak dari seluruh India. Tetapi tidak menceritakan tamadun yang pernah wujud di India.  Bayaran masuk untuk warga asing juga R150 dan untuk kamera R50. Petangnya kami ke Kalighat Temple dan sekitar Lake Market.

Collages57

11. Julai 2011, kami menyusuri  Hooghly River dengan menggunakan feri. Kami menaiki Metro dari Esplanade hingga ke Sovabazzar, kemudian berjalan kaki ke Sovabazaar Launch Ghat. Dari situ kami menaiki feri dengan kadar R4 sahaja. kami hanya melalui 2 terminal sahaja dan turun di Howgat Raiway Stattion dan berjalan kami menyeberangi Hoogly River melalui Howrah Bridge yang terkenal itu.

kolkatta1

Dari Howrah Bridge kami ke Mable Palace, malangnya bangunan ini di tutup pada Ahad. Kebanyakan Musium dan bangunan pelancungan di tutup pada hari Isnin. kemudian kami singgah di Masjid Nakoda, asjid yang terbesar di Kolkata untuk memunaikan solat Zohor.

Collages58

Kami di beri kesempatan oleh khadam Masjid untuk menaiki Menara Masjid untuk melihat seluruh Kota Kolkatta. Ini adalah kali pertama panda diberi kesempatan sebegini. Mereka cukup bangga kerana ada orang luar datang ke sini.

kolkatta7

Ini adalah hari terakhir panda di Kolkata, petangnya panda mengambil kesempatan untuk menghabiskan Rupee yang ada dengan membeli belah. Cuma di Kolkatta panda tidak menemui magnet freezer walaupun habis pasar panda terokai.

1 comment:

  1. mcm best je bro pegi sini..btw sy pon travelholic, hehe ,,salam geng travel :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com