Friday, May 29, 2015

Palacio Nacional da Pena- 7 keajaiban Portugal


Setelah berhenti penat di Kota Moor, pendakian di teruskan ke Istana Negara Pena, salah satu dari 7 keajaiban yang berada di Portugal. Kunjungan ke Lisbon membolehkan Panda mengunjungi 3 di antaranya. 7 kajaiban di Portugal adalah - Castle of Guimarães, 10th century, Óbidos Castle, 1195, Batalha Monastery, 1385, Alcobaça Monastery, 1153, Jerónimos Monastery, 1502, Pena National Palace, 1838, dan Belém Tower, 1521(rujuk wikipedia-seven wonders of Portugal).



The Pena Istana Negara ( Portugis : Palacio Nacional da Pena ) adalah sebuah istana di São Pedro de Penaferrim , dalam perbandaran di Sintra , Portugal . Istana itu berdiri di atas sebuah bukit di atas bandar Sintra, dan pada hari terang ia boleh dilihat dengan mudah dari Lisbon. Ia adalah monumen kebangsaan dan merupakan salah satu ungkapan yang berlaku pada abad ke-19 Romantisisme di dunia. Istana adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO dan salah satu daripada Tujuh Keajaiban Portugal . Ia juga digunakan untuk majlis-majlis negeri oleh Presiden Republik Portugis dan pegawai-pegawai kerajaan yang lain.


Sejarah bangunan ini bermula seawal zaman pertengahan, apabila sebuah gereja khusus buat ur Lady of Pena telah dibina di atas bukit di atas Sintra. Menurut tradisi, pembinaan berlaku selepas apparition daripada Virgin Mary. Pada 1493, Raja John II , diiringi isterinya Queen Leonor , berziarah ke tempat ini untuk memenuhi nazar. Penggantinya, Raja Manuel I , juga sangat suka tempat kudus ini, dan mengarahkan pembinaan sebuah biara di sini untuk diabadikan kepada  Saint Jerome.
 







Kedudukan biara yang berada di atas bukit menyebabkannya sering terbakar akibat panahan petir, tetapi pada 1755, gempa bumi hebat telah melanda kawasan ini menyebabkan biara dan kawasan ini terbiar. Pada tahun 1838, sebagai raja permaisuri Ferdinand II, memutuskan untuk mengambil alih kawasan biara lama, estet-estet yang berhampiran dengan Kota Moors dan beberapa kawasan lain di kawasan itu. Raja Ferdinand kemudian menetapkan untuk mengubah tinggalan biara kepada sebuah istana yang berfungsi sebagai kediaman musim panas untuk keluarga diraja Portugis.

Kerja-kerja pembinaan semula telah diberikan kepada Leftenan Jeneral dan jurutera perlombongan Baron Wilhelm Ludwig von Eschwege . Eschwege, seorang arkitek  German,pengalaman luas berkaitan istana-istana di sepanjang Sungai Rhine German. Pembinaan berlaku di antara 1842-1854, walaupun ia hampir siap pada tahun 1847: King Ferdinand dan Queen Maria II campur tangan untuk terlibat sama dalam penetuan dekorasi dalaman istana. Raja mencadangkan gerbang bilik kebal mengunakan dekorasi Zaman Pertengahan dan Islam dimasukkan, dan dia juga mereka tingkap hiasan untuk façade utama.




Jika ada masa yang panjang, pengunjung boleh mengunjungi taman seluas 200 ekar yang dikenali sebagai taman istana Pena. Taman ini telah direkabentuk pada masa yang sama dengan pembinaan istana oleh Raja Ferdinand II, yang telah dibantu oleh Baron von Eschwege dan Baron von Kessler . Pelbagai tumbuhan termasuk Amerika Utara Sequoia , Cypress Lawson itu , Magnolia dan Barat Redcedar , Cina Ginkgo , Jepun Cryptomeria , dan pelbagai jenis paku-pakis dan paku-pakis pokok dari Australia dan New Zealand , tertumpu di Queen Fern Garden ( Feteira da Rainha ) telah ditanam di sini. Taman ini mempunyai sistem labyrinthic laluan dan jalan-jalan sempit, menghubungkan istana dengan banyak tempat menarik di seluruh taman.

~cerita di sesuaikan dari wikipedia Pena Istana Negara

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com