Sunday, September 1, 2013

Conquest of Europe - Eiffel! i'm in love



6 julai 2013 (Sabtu) - setelah menikmati perjalanan sendiri pada hari sebelumnya, hari ini kami di bawa ke Arch of the Trumps, Gerbang terkenal di Paris yang di bina oleh Nepoleon Bonarparte, stesen metro terhampir adalah Charles de Gaulle Etoile.  Kawasan ini juga boleh di ibaratkan bolavard yang sangat panjang bermula dari Palais Royal Musee du Louvre. Muzium terpanjang di dunia dan di katakan mengambil masa lebih 1 hari jika ingin melihat semua koleksinya. Di sini juga adanya tersimpan lukisan paling popular di dunia iaitu lukisan wajah Monalisa. Di musium ini terdapatnya gerbang yang lebih kecil dari arch of trumps. Dan bermulanya bolevard ini sehingga arch di La Defense yang di beri nama  Grande Arche.




Di Charles de Gaulle Etoile ini juga terletaknya jalan fesyen atau designer road. Banyak jenama-jenama besar fesyen terdapat di sini dan mempunyai kedai-kedai yang lebih besar. Tidak perlu beratur berjam-jam untuk dapatkan handbag.


Setelah berpanas di sini, kami ke Auber, kali ini kami ke Musee of Parfume.  Muzium yang memaparkan kehebatan wagian Perancis. Di sini juga adanya jualan au de parfume yang hebat baunya dengan harga yang berbaloi-baloi. Antara €9 untuk 5 ml hingga €85 untuk 120 ml.


Kami menikmati makan tengahari di Pompeii. Berhampiran dengan metro stesen Chatelet. Sebenarnya kawasan ini tidak banyak pilihan restoren halal. Panda pun tidak tau apa motifnya ke sini. Cuma terdapat 1 muzium Modern Art yang besar di sini. Panda tidak memasuki bangunan ini tertapi sibut melihat-lihat cenderamata yang di jual. Harga cenderamata di tanah besar Eropah sangat mahal berbanding di London.








Jam 1630 kami menuju ke Eiffel tower, kami mulakan trip dengan menaiki cruise yang sangat besar dan panas. Harganya €9 untuk 1 jam di sungai Ranne. Nadi kota Paris. Keadaan sangat panas dan ramai orang yng menunggu giliran, menyebabkan mood penumpang tidak keruan.




Jam 1800 kami ke Eiffel tower untuk bergambar. Panda tidak menaikinya kerana tidak sanggup untuk berbaris dan masa yang terhad. Cuma berlegar-legar di bawahnya sahaja. Jam 1900 kami kembali ke kem untuk menikmati santapan malam terakhir bersama-sama 103 orang paserta dan krew kelanaconvoy sesi Jun/Julai 2014 dan malam terakhir tidur di khemah. Kami di jamu dengan nasi ayam hainam di kota Paris.

2 comments:

  1. Asalam Panda...nekcik pergi jugak eiffel tower. ...tapi kat shenzen jerk!!!!

    ReplyDelete
  2. asalam ..nekcik pgi gak eiffel tower tapi kat china jerk!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com