Friday, August 16, 2013

Conquest of Europe - Cinta bersemi di Interlaken / Misi di Trummelbachfalle


2 Julai 2013, rombongan untuk ke Jungfrau terpaksa di tangguhkan kerana tempahan telah penuh. Pakej ke Jungfrau, iaitu puncak tertinggi di Swiss berharga CF151 untuk pakej berkumpulan. Ilternari hari ini telah bertukar dengan aktiviti sendiri mengikut minat dan bajet masing-masing.



Panda memilih untuk ke Trummelbachfalle atau air terjun Trummelbach. Ia adalah air terjun tertinggi di Europe di dalam gua. Kami berjalan kaki menyusuri sungai selama 45 minit untuk tiba di air terjun ini. Pemandangan di sini sangat menakjubkan dan antara lokasi semulajadi tercantik pernah panda kunjungi.







Tiket untuk memasuki gua air terjun ini adalah CF10.50. Pengunjung berpeluang menaiki lokomotif menunju ke tingkat 6 gua dan mendaki anak tangga ke tingkat 10. Anak tangga ini menyusuri aliran deras air terjun. Dari tingkat 6, pengunjung boleh memilih untuk menggunakan lokomotif atau tangga untuk turun ke pintu masuk. Pengungjung di nasihatkan memakai baju dan kasut kalis air.








Dari Trummelbachfalle, kami menaiki bas (CF3.40) untuk kembali ke Lauterbrunen. Apa yang menarik, bas ini mempunyai wifi percuma. Sempatlah panda memuat naik beberapa gambar ke Facebook. Kami berhenti di stesen keretapi Lauterbrunen untuk menuju ke Interlaken, bandar utama di kawasan ini. Tiket keretapi pergi balik berharga CF15 untuk berkumpulan melebihi 10 orang. Di Swiss, sekiranya membeli tiket atau pakej pelancungan, ada harga konsesi apabila dibeli melebihi 10 tiket.






Perjalanan ke Interlaken atau bandar antara 2 tasik ini mengambil masa 45 minit. Di bandar ini terdapat banyak kedai jam yang menjadi idaman ramai orang. Antara jemana terkenal dari Swiss adalah Tissot, Swiss Army Victorinox, Swiss Military, Swatch. Sekadar menyebut beberapa nama yang panda tahu, adalah jenama yang di pakai oleh RM.



Hujan membasahi bumi Interlaken memaksa kami untuk kembali ke Lauterbrunen walaupun panas terik pada waktu paginya.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com