Friday, August 23, 2013

Conquest of Europe - Murren (Catiknya Swiss Mahalnya Apls)




3 Julai 2013 (Rabu) - kami mengambil keputusan untuk tidak ke Jungfrau, sebaliknya pergi ke Murren. Sebuah kampung yang berada di atas ceruman di Lauterbrunen.










Kami menaiki kereta kabel dari Lauterbrunen stesen. Tiket sehala adalah CF10.80, kereta kabel ini membawa kami ke Grutschalp yang berketinggian 1487 meter dari aras laut, dan kami trasit di sini untuk menaiki keretapi ke Murren.







Dari Murren (1634 meter dari aras laut) pengunjung dapat melihat hampir keseluruhan banjaran Swiss Alps yang di selaputi salji. Murren menawarkan harga cenderahati yang lebih rendah berbanding di Lautenrunen atau Interlaken. Harga barangan di Swiss sangat tinggi berbanding negara-negara di Eropah yang lain. Terasa sangat miskin berada di sini.



Dari Murren kita boleh berjalan kaki untuk ke Gimmelwald untuk menuju ke Gloria Peak ataupun Schilthorn. Lokasi ini pernah menjadi tempat pengambaran filem James Bond 007 - You Only Live Twice. Caj untuk naik ke sini sekitar CF77 dari Gimmelwald.





Hujan masih berterusan memaksa kami kembali ke Lauterbrunen dan berehat di tapak perkhemahan. Hujan sepanjang hari hingga ke pagi berikutnya... 


Footage dari Muhammad Idil Idris, bakal guru matematik di Malaysia yang bersama-sama menyertai kembara ini. Lepas ini panda nak blajar buat jugalah.

3 comments:

  1. nice..pic..nice view..SubhanAllah...

    ReplyDelete
  2. Memang cantikkkkkk sangat2 , plan nak ke sini bulan 6 hari tu ..terpaksa kensel sebab pregnant :)

    ReplyDelete
  3. This is a topic which is near to my heart... Take care!
    Exactly where are your contact details though?

    Feel free to surf to my web site - acaibeerekaufen.de wie kann ich schnell abnehmen

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com