Sunday, July 21, 2013

Conquest of Europe - Romantic Road in Fussen, Germany


Ludwig II, Raja Bavaria sejak tahun 1864, yang dialamatkan baris berikut kepada lelaki itu dia begitu amat dikagumi, Richard Wagner:

«It is my intention to rebuild the old castle ruin of Hohenschwangau near the Pöllat Gorge in the authentic style of the old German knights' castles, and I must confess to you that I am looking forward very much to living there one day (in 3 years); there will be several cosy, habitable guest rooms with a splendid view of the noble Säuling, the mountains of Tyrol and far across the plain; you know the revered guest I would like to accommodate there; the location is one of the most beautiful to be found, holy and unapproachable, a worthy temple for the divine friend who has brought salvation and true blessing to the world. It will also remind you of "Tannhäuser" (Singers' Hall with a view of the castle in the background), "Lohengrin'" (castle courtyard, open corridor, path to the chapel); this castle will be in every way more beautiful and habitable than Hohenschwangau further down, which is desecrated every year by the prose of my mother; they will take revenge, the desecrated gods, and come to live with Us on the lofty heights, breathing the air of heaven».

Inilah kata-katanya untuk mengambarkan Istana Idamannya. Ironinya, Istana ini dibuka selepas 7 minggu King Ludwig II mangkat.




Setelah menikmati sarapan coco crunch, kami bergerak ke Fussen,  perjalanan mengambil masa 6 jam dari Heideberg, sepanjang perjalanan kami menikmati keindahan lanskap German yang menakjubkan. Keadaan hampir seperti lanskap New Zealand yang hijau dan dihiasi dengan bukit bukau, berbanding holland yang rata sepanjang perjalanan.

Hohenschwangau Castle

Tiba di Fussen pada jam 1550, lokasi tempat ini di pinggir banjaran Alps yang sangat cantik. Di sesetengah puncak banjaran masih ada salji yang memutih. Fussen terkenal dengan istana cerita dogengnya. Kerana istana ini di bina dengan senibina yang berbeza dari istana lain sezamannya. Istana putih ini di beri nama Neuschwanstein. Istana ini juga menjadi icon bagi taman tema Disney dan diberi nama fairy castle.


Istana ini dapat di lihat dari jauh sebelum masuk ke bandar ini. Tiba di lokasi, kami terbahagi kepada beberapa kumpulan, ada yang berjalan kaki menuju ke istana, ia mengambil masa kira-kira 20 minit dan percuma. Jika menaiki bas bayarannya sekitar 2++ sehala. Sesiapa yang berminat untuk menaiki kereta kuda, juga boleh mencuba dengan kadar 15.






Kami menjelajah sekitar istana untuk mengambil gambar, panda tidak masuk ke dalam istana kerana memerlukan beberapa , dan hasil dari percakapan orang yang pernah memasuki, tiada apa yang menarik di dalam istana ini. Istana ini juga di panggil unfinnish castle kerana raja yang mengilhamkan istana impian ini mati sebelum istana ini diperingkat akhir internal design.



Untuk mengambil gambar keseluruhan istana boleh dilihat dari jambatan Marienbrucke, jambatan ini merentasi air terjun yang tinggi lagi sejuk.



                                                                    Lake Starnberg


Kami kembali ke Fussen untuk menikmati keindahan tasik hijau yang sangat jernih. Untuk membeli cenderamata atau freeze magnet. German tidak menawarkan harga yang competatif, sangat mahal berbanding London atau kota Amsterdam. T-shirt pun hanrga berbelas , panda hanya pandang-pandang sahaja di sini.





Jam 1900, kami ke Austria untuk ke camp site, Oberland Camping Haiming yang berada di antara dua bukit. Di sini ada restoren American di sini. Ice cream nya juga sedap 1.80 satu.

1 comment:

  1. istana ni mmg dah lama aim nak pegi. katanya disneyland dpt idea buat castle daripada sini la.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com