Friday, July 19, 2013

Conquest of Europe - Heidelberg, Kota Istana....



Hari 3, kami dapat tidur dengan nyenyaknya. Sedar-sedar sudah jam 0430, selepas solat, kembali tidur dan jam 0600 kami bersiap-siap untuk berpindah ke Heidelberg, German. Jam 0900 kami memulakan perjalanan ke Heidelberg. Perjalanan ini mengambil masa kira-kira 6 jam dari Amsterdam.


Kami memulakan perjalanan yang panjang ini melalui lebuhraya atau motorway German yang tiada had limit kelajuan. Kami hanya singgah di servis stesen atau RnR di Siegburg West. Sempatlah merasa tandas yang bayaran masuknya 0.70 dan akan dapat rebet 0.50 kembali apabila membeli barangan di stesen ini.


Kami tiba di Heidelberg pada 1550, sepanjang hari di sepanjang perjalanan bumi German dibasahi hujan. Musim panas di Eropah kali ini di katakan paling basah. Hampir setiap hari hujan. Lawatan pertama adalah Heidelberg castle yang di bina sejak Abad ke 12. 



Istana Heidelberg (dalam bahasa Jerman: Heidelberger Schloss) adalah tinggalan sejarah terkenal di Jerman dan mercu tanda Heidelberg. Runtuhan istana adalah antara struktur Renaissance yang paling penting di utara Alps. Istana ini hanya sebahagiannya dibina semula sejak perobohan pada abad ke-17 dan ke-18. Ia terletak 80 meter (260 kaki) sehingga bahagian utara lereng bukit K√∂nigstuhl, dan dengan itu ia menguasai pandangan pusat bandar lama. untuk ke sini, stesen pengantara di Heidelberger Bergbahn  keretapi funikular yang berjalan dari Kornmarkt Heidelberg ke puncak K√∂nigstuhl dengan bayaran 6 untuk dewasa. Jika ada membawa student pass, bayaran hanya 4.
 
  

Struktur istana terawal dibina sebelum Masihi 1214 dan kemudiannya berkembang kepada 2 istana sekitar tahun 1294, namun pada 1537, kilat-bolt memusnahkan istana atas. Struktur ini telah ditambah pada 1650, sebelum kerosakan oleh peperangan kemudian dan kebakaran. Pada tahun 1764, satu lagi kilat-bolt memusnahkan beberapa bahagian dibina semula.




Setelah melawat Istana ini, kami ke city market ataupun jika di Malaysia macam pasar minggu. Ada beberapa kiosk cenderamata di sini tetapi harganya agak tinggi hingga tidak mampu untuk bershoping.


Kemudian ke jambatan yang paling popular di kota ini, diberi nama Theodo-Heuss Brucke yang merentangi sungai Neckar. Sungai di sini juga besar dan cantik. Ramai pelancung yang datang ke sini.
 



Jam 1900 kami ke  Haide Camping untuk berkhemah. Lokasinya berada di pinggir sungai Neckar, suhu waktu petang agak selesa untuk kami. Sempat juga panda menerima kunjungan sahabat Facebook yang dikenali sekian lama dari Frankfurt, beliau datang semata-mata melawat sahabatnya dari Malaysia. 

1 comment:

  1. Assallammualaikum,

    bangunan dalam pic keempat tu macam Bij Sint Jacobs di Ghent.. Kagum tengok kebanyakkan bangunan di Europe, masih bertahan walaupun dah berkurun2..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com