Sunday, May 19, 2013

Si Buncit di Phuket 3


Tepat jam 10 pagi, kami telah di jemput oleh pemandu pelancung bagi memulakan perjalanan hari ini. Matlamat kami adalah ke James Bond island yang berada di dearah Phang Nga.


Perjalanan darat selama 1 jam 45 minit daripada Patong Beach, melalui kawasan factory outlet dan juga jambatan Suerin yang menghubungkan Pulau Phuket dan tanah besar Thailand.





Perhentian pertama kami adalah Suwankuha temple ataupun Monkey Cave. Panda hanya dapat melihat 2 ekor monkey sahaja. Tetapi monkey disini lebih bernasib baik kerana di mewahi dengan limpahan makanan seperti pisang, kacang dan air mineral. Di sini terdapatnya patung Buddha tidur yang panjang. Buddha tidur di kelantan lagi panjang Dan besar dari ini. 



Setelah setengah jam di Suwankuha Temple, perjalanan 10 minit berikutnya adalah ke Phang Nga Bay National Park. Kami ke jeti perahu panjang atau long tail boat menuju ke Koh Pan Yee atau Pulau Panji. Phang Nga Bay National Park adalah hutan simpan paya bakau yang meliputi beberapa wilayah di Selatan Thai. Keunikan hutan simpan bakau ini adalah bukit-bukit batu kapur yang menjulang ke langit dari laut.


Setelah 30 minit menaiki bot panjang, kami tiba ke Koh Pan Yee, pulau penempatan Muslim Thai. Ia adalah perkampungan terapung yang berada di pulau batu kapur. Terdapat sebuah Masjid dalam pembinaan di sini. Kubah masjid ini dapat adalah stuktur tertinggi buatan manusia di kampung ini. Ian dapat dilihat dari jauh.



Kami menikmati makan tengahari yang mewah dengan peha ayam goreng, ayam stim, sayur campur dan tomyam yang enak di restoren Pan Yee. Lebih baik dari makan malam hari sebelumnya.  Kami diberi masa 45 minit untuk menikmati suasana disini. Keadaanya seperti Pulau Ketam tetapi lorong-lorongnya dipenuhi gerai-gerai cenderamata.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com