Sunday, March 3, 2013

Sepetang di Pulau Pinang


Suasana yang panas di Kuala Lumpur, di tambah pula dengan kegusaran apabila Negara di ceroboh oleh penganas-penganas dari luar sejak berakhirnya konfrantasi Malaysia-Indonesia tahun 60'an dahulu. Ia sebagai kejutan dari lena yang panjang. Sehingga entri ini ditulis, 8 nyawa dari pasukan keselamatan Malaysia telah gugur.


Panda tidak mau mengulas panjang akan perkara yang sedang berlaku, kerana ramai yang sedang berdiskus di media-media sosial akan perkara ini. Cuma doakan perkara ini segera selesai, keadaan kembali aman damai.


Entri kali ini cerita lama, sekitar bulan Januari yang lalu, panda terlibat dengan urusan rasmi di Penang, dan sempat panda menikmati keindahan Pulau Pinang yang telah panda tinggalkan sejak lebih empat tahun yang lalu.


Suasana di Penang masik sesak tetapi terkawal, jalan-jalan utamanya masih sesak seperti dahulu tetapi tidaklah seteruk lebuhraya di sekitar lembah Kelang. Panda sempat menikmati makan lewat tengahari di Restoren Kapitan yang menawarkan nasi kandar clay pot. Memang enak, hanya berbekalkan nasi berwarna kuning dan ayam atau daging bakar serta susu masam.


Panda telah ke Penang menerusi Jambatan dan terus ke Georgetown kemudianya ke Gurney drive. Bangunan-bangunan apartment yang menjulang ke langit sepanjang pantai yang berlumpur. Suasana ini mungkin lebih baik jika air pasang. agar sampah-sampahnya yang terdapar di sepanjang pantai dapat dihanyutkan ke laut.


Kami keluar dari Pulau menggunakan feri yang berusia puluhan tahun, ini peluang panda menikmati matahari jatuh di senja hari. Pemandangan yang menarik apabila matahari melepasi bangunan-bangunan di Tanah besar dan Pulau.




Cuma nikmatinya sahaja. Selepas ini tiada perjalanan di dalam simpanan panda, panda juga berhasrat untuk mengantung kamera besar anda buat sementara waktu sehnggalah bulan Jun, Panda akan memulakan perjalanan epik tahun 2013 nanti.


Biarlah Allah yang menentukannya. Harap di makbulkan, setakat ini tiket telah di tangan, cuti pun telah diluluskan, cuma on ground travel sahaja yang belum di tempah.

1 comment:

  1. abam panda singgah penang tak roger kita pun. i is sad. =P

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com