Tuesday, September 18, 2012

Aku di Bumi Kiwi - Hari 3 (Rotorua)


Kami tiba di Rotorua sekitar jam 7:00 petang, setibanya di bandar ini, kami telah terhidu bau 'kentut'. Rotorua terkenal dengan termalnya, kawasan ini di penuhi asap-asap dari bumi yang mengeluarkan bau kurang enak. Setelah mendaftar masuk ke Gwendoline Court Motor Lodge dengan kadar bayaran NZD196 untuk 2 malam. kami mencari tepat makan yang masih beroperasi. Seperti biasa, kebanyakkan premis perniagaan hanya beroperasi sehingga jam 5 petang, hanya yang ada kedai-kedai orang timur Asia sahaja yang berniaga higga ke malam. Kami singgah di Mc D untuk makan malam.


Pagi ke 3, kami keluar sekitar jam 9.00 pagi menuju ke Skyline Rotorua. Kawasan ini berada di utara Rotorua, hanya 20 minit memandu dari motel kami. Tempat ini terkenal dengan kereta kabelnya. Tidaklah menarik hati kami kerana ketinggiannya adalah biasa-biasa sahaja. Kareta kabel Gunung Mat Chincang di Langkawi lebih mengujakan. Bayaran sekitar NZD25.


Di sebelah Skyline Rotorua, ada tarikan lain iaitu Rainbow Springs Nature Park. Boleh di katakan seperti Taman Burung dan cicak. Bayran masuk adalah NZD35++.


Setelah selesai di Utara Rotorua, kami bergerak ke selatan pula iaitu ke erkampungan orang Mauri yang tertua di New Zealand iaitu Te Puia. Perkambungan budaya ini berada di kawasan Termal yang aktif. Jadi pengunjung boleh melihat asap-asap yang keluar dari bumi. Bayaran masuk NZD46.


Selesai, kami meneruskan perjalan keluar dari kawasan Rotorua dan menunju ke Waimangu Volcanic Valley. Sepanjang perjalanan kami di hidangkan dengan pemandangan ladang biri-biri dan lembu yang gemuk lagi comel walaupun tidak tinggal di kondomanium.



Waimangu volcanic Valley 'The world's youngest geothermal system.Sangat cantik lawatan dalam gambar. beratus tahun dahulu di katakan ada 'pink terrace' di sini yang menyamai white tarrace di pumakale di Turki. Tetapi telah musnah seratus tahun yang lalu akibat letusan gunung berapi dan membetuk beberapa tasik baru.



Bayaran masuk ke sini bermula dari NZD35 hingga ke NZD320 berdasarkan pakej yang digunakan. Ia akan menjadi pengalaman yang menarik kepada peminat alam sekitar. Setelah itu kami kembali ke Bandar Rotorua.





Destinasi kami adalah Rotorua Lake, keran tempat letak kereta di sini adalah percuma dah ia hanya sepelaungan dengan kawasan perniagaan Rotorua. Untuk makluman Rotorua adalah kawasan pelancungan di Pulau Utara New Zealand. Harga barangannya agak murah. Kepada yang bermina untuk membeli tandamata, di sinilah tempatnya.



Kedai di atas adalah milik wanita jepun yang bersuamikan lelaki cina dari Alor Setar Kedah, dan ia menawarkan harga yang sangat kompetatif bagi tandamata buatan China beredentitikan New Zealand. Kepada peminat Coklat, sila beli di hyper market kerana harganya 50% lebih murah berbanding di kedai biada di Auckland.


Setelah berhabisan membeli-belah, kami berjalan kaki mengelilingi bandar Rotorua ini. Banyak banguana-bangunan lama yang di bina sejak era kolonial lagi. Cantik dan terjaga rapi. Makan? Tiada masalah kerana banyak juga makanan orang india dan timur tengah di sini. Pizza hut sangat murah iaitu NZD4.99 untuk saiz besar.





Sehingga senja kami berada di luar dan kembali ke motel apabila sudah tidak nampak tanah lagi. Itu pun sekitar jam 8 malam. Keesokkan harinya kami akan kembali ke Auckland.

3 comments:

  1. arini nampak cuaca lagi best dari hari2 sebelum ni. alhamdulillah...

    btw, mahal2 jugak ye nak masuk kwasan yg geotermal tu. tgk entrance fee.. *gulp*

    ReplyDelete
  2. semua tempat masuk kena bayor...mahei sungguh....berpoloh den baco....

    ReplyDelete
  3. untuk panduan sahaja... kami pun just abik pics kat depan jer, klu teringin masuk sediakan NZD jer la...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com