Sunday, September 16, 2012

Aku di Bumi Kiwi - Hari 2


Hari ke 2, seawal 7 pagi kami telah meninggalkan Colonial City Motel, Hamilton menuju ke Mt. Ruappehu di Tongariro National Park. Peralanannya mengambil masa kira-kira 2 jam. Cuaca pada hari ke 2 di jangkakan hujan sepanjang hari.


Kami menuju ke pekan Ohakone, tetapi sempat berhenti rehat seketika di  Taumarunui, sebuah pekan kecil yang menjadi lalui keretapi pulau utara. Di sini sedang giat di adakan kempen let's go to school. Kawasan ini mengalami masalah keciciran dan ponteng sekolah agaknya.



Ketika tiba di Ohakone, hujan masih turun dengan lebatnya. Sekiranya musim panas, puncak gunung Ruapehu yang berkentinggian 2797m boleh di lihat di simpang pekan ini. Memandangkan kabus yang tebal dan hujan tiada apa yang dapat di lihat dari sini.


Kedudukan gunung ini berada di kawasan Tongariro National park, terdapat sebatang sungai yang sangat jernih di pintu masuk ke National Park ini. Tujuan kami ke sini adalah untuk menikmati salji kerana di gunung ini ada tempat latihan ski yang di beri nama Turoa Ski Area.


Pejalanan dari pekan Ohakone ke Turoa Ski Area adalah 16km, perjalanan yang mengerunkan kerana keadaanya seperti melalui jalan raya Simpang Pulai ke Cameron Highland. Cuma keadaan di sini lebih menakutkan kerana kami tidak dapat melihat gaung kerana kabus yang tebal akibat dari angin dan hujan lebat.


Setelah sejam memandu, akhirnya kami tina di Torua Ski Area, Hujan masih mencurah dengan angin yang mampu mengegarkan kereta ketika pegun. Suasana sangat sejuk tetapi kami berjaya juga bergaya mengambil gambar di sini.


Kos belajar ski adalah mengikut pakej di antara NZD85 hingga ke NZD400. Jika cuaca mengizinkan, pendaki gunung boleh mengadakan aktiviti rentas gunung hingga ke puncak Mt. Ngauruhone dan Mt Tongariro atau keluar di Whakapapa Village salah satu jalan masuk ke taman negara ini.


Selepas hampir 30 minit beku, kami turun dan meneruskan perjalanan ke Lake Taupo. Perjalanan di jangka 2 jam dari kawasan ini. Semat singgah di beberapa lokasi alam sekitar yang menarik.Antaranya jalan keretapi Makatote Viaduct Tower sekitar 1936. Ia merentasi ngarai yang dalam dan melindungi habitat tempatan.



Sempat melepasi beberapa pekan seperti Taurewa, Tokaanu, Waihi dan Turangi, semua pekan-pekan ini berhampiran dengan Lake Toupa, iaitu tasik terbesar di New Zealand.


Tujuan kami ke sini adalah untuk memuaskan dan mencabar nafsu. Seorang rakan akan melakukan Taupo Tandem Skydiving iaitu terjun dari ketinggian 15,000 kaki. Ia adalah pengalaman sekali seumur hidup yang patut di cuba. Kosnya antara NZD249 (12,000 kaki) dan NZD339 (15,000 kaki). Pakej gambar dan video adalah antara NZD139-NZD340 semasa entri ini di tulis. Pastikan cuaca yang cerah dan tidak berangin untuk pengalaman yang menakjubkan.


Kami selesai sekitar 5;30 petang dan tanpa melenggah masa meneruskan perjalanan ke Rotorua. Perjalanan juga mengambil masa sekitar 2 jam dari Taupo. Perjalanan waktu malam di New Zealand...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com