Sunday, September 9, 2012

Aku di Bumi Kiwi - Hari 1

Penerbangan MH131 memulakan penerbangan pada jam 2145 menuju ke bumi Auckland. Perjalanan memakan masa 9 jam 30 minit. Kami selamat tiba di Auckland International Airport pada jam 1145. Beza waktu Auckland dan Kuala Lumpur adalah 4 jam mendahului.

Setelah selesai urusan immegresen kami menghubungi A2B car rental yang telah di tempah beberapa hari yang lalu. Kos penyewaan untuk 4 hari adalah NZD216 (Kereta NZD116/ Insuran NZD60 dan GPS NZD40). Tukaran asing pada waktu ini adalah NZD1=RM2.57.

Setelah menerima kereta Mitsubishi Lancer, kami meneruskan perjalanan ke Hamilton. Jarak perjalanan lebih kurang 100 km dari Auckland International Airport. Jam telah menunjukkan 1400, kami sempat mengelilingi pekan Manukau. Untuk makluman, New Zealand pada masa ini mengalami musim sejuk. Suhu sekitar 7C-14C.

Perjalanan di teruskan ke Pokekohe, sebuah pekan yang tenang dan di kelilingi dengan landang lembu yang berjaya. Pemandangannya sangan menarik dengan bukit bukau yang rata dan hijau.

Kami tiba di sini sekitar 1530 petang. Hari Ahad, hampir semua kedai tidak beroperasi kecuali stesen minyak. Petrol di NZ hanya menggunakan RON91 unleaded dengan harga NZD2.299/liter dan unleaded dengan harga yang lebih mahal. Setelah mengambil beberapa gambar kami kembali ke lebuhraya tidak bertol untuk ke Hamilton.

Sepanjang perjalanan, kami di temani dengan suasana pemandangan seperti yang panda paparkan. Sempat singgah di kedai serbanika untuk membeli barang makanan malam. Bandar-bandar kecil hanya beroperasi sehingga jam 5 petang. Kami membuat persediaan awal.

Sekitar jam 1700 kami tiba di Hamilton, suasana sudah gelab. Maghrib sekitar jam 1730. Kami menyewa sebuah apartment 1 bilik, mempunyai jakuzi, 2 katil king saiz dengan bayaran NZD160 termasuk sarapan pagi susu segar dan anika pilihan roti dn muslee.

1. salam,

boleh tak bagi info pasal nz ni kalau boleh, nak g sana bulan 10 ni... terima kasih

2. salam,

boleh tak bagi info pasal nz ni, nak tahu kenapa dapat murah keter sewa tu huhu.... then planning nak g rotorua bulan 10 ni, pls yer ... terima kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...