Thursday, July 5, 2012

Kansai - Osaka siri 1

Setelah menunggu 15 bulan, akhirnya impian untuk menjejakkan kaki ke nagara matahari terbit terlaksana. Pada 27 Jun 2012, pesawat D7532 berlepas dari terminal LCCT jam 0130 menuju ke Kansai International Airport (KIX). Perjalanan mengambil masa 6 jam 30 minit.

Kami tiba kira-kira jam 0830 di KIX, proses immergresen yang agak pantas oleh kakitangan yang berdedikasi warga Jepun. Untuk makluman, visa di perlukan untuk memasuki negara ini. Visanya adalah percuma, tetapi pemohon perlu mengemukakan penyata bank terkini yang di sahkan oleh bank, surat pengesahan kerja oleh majikan, ilternari lawatan dan beberapa benda lagi.

Kami mengambil masa agak lama di KIX bagi menentukan mood perjalanan ke Osaka, bagi pelancung asing, banyak kemudahan perjalanan yang di sediakan. Tetapi yang paling utama adalah keretapi. Pelbagai pakej di sediakan seperti Kansai Pass, JR Pass dan Osaka unlimited Pass. Kami membeli Osaka unlimited Pass untuk 2 hari bernilai Yen2700. Jika sehari passnya Y2000. Kadar tukaran semasa adalah Y1000 = RM40.10. Pemilihan ini di sebabkan oleh penjimatan yang di tawarkan. Pelanggan boleh mengunakan semua jaringan kemudahan subway train dan 28 tempat menarik dengan percuma, dan diskaun untuk 13 tempat-tempat menarik lain. Dari KIX kami menuju ke Shi Imamiya menggunakan  Nakai Main line dengan tiket Y890 sehala.

Kami daftar masuk ke Hotel Taiyo yang mengambil masa 5 minit perjalanannya dari stesen Shin Imamiya Nakai Main Line, Jika anda menggunakan JR, tiketnya Y1300, lebih mahal. Kadar penginapan kami adalah Y15,500 + servis caj USD2 untuk tempahan melalui bookhostel.com. Kami berada di Osaka untuk 6 hari 5 malam.

Selepas mendaftar masuk, tanpa membuang masa kami terus menuju ke Tennoji and Shinsekai. Cuma 10 minit perjalanan dari Hotel. Kawasan ini meriah dengan warna merah puth. Laluan pejalan kakinya di penuhi dengan restoren makanan Jepun yang pelbagai. Di sini juga terdapatnya Tsutenkaku Tower (Y600) atau pun di kenali sebagai Naniwa's Eiffel Tower di kalangan penduduk Osaka. Dari sini anda boleh melihat sebahagian kota Osaka.

Selepas itu, kami ke Tennoji Zoo. Keadaan di zoo ini sangat bersih. Haiwan-haiwannya gemuk-gemuk tetapi kesunyian. Rasanya Zoo Negara lebih besar dan menarik. Memandangkan zoo ini di dalam pakej Osaka Unlimited pass, jadi kami masuk ajer la. Jika tidak bayarannya Y500.

Kami ke pintu belakang dengan harapan dapat mengunjungi Shitennoji Temple, Osaka Human Right Museum (Liberty Osaka) dan Osaka City Museum of Art. Tetapi hasrat itu terpaksa di tangguhkan kerana masa yang terhad. Kami menaiki subway di Tennoji menuju ke Umeda.

Umeda adalah pusat bagi kebanyakan stesen keretapi di Osaka termasuk JR Line (menuju ke Lapangan Terbang Utama, Kyoto, Nara dan Kobe), Hanshin Main Line, dan Keihan Electric raiway. Tujuan kami ke sini adalah untuk menikmati tarikan utama iaitu Kita Area. Disini terdapatnya pusat membeli belah utama Hankyu dan juga HEP FIVE Ferris Wheel yang berwarna merah, Floating Garden Observatory, Osaka Museum of Housing Living, Osaka Science museum, Osaka of Oriental Ceramics dan Natural Hot Spring Naniwa no Yu.

Semua ini terdapat dalam kawasan Kita, dan apa yang panda tulis ini adalah yang termasuk dalam pakej unlimited Pass, yang berbayar panda tidak masukkan walaupun banyak terdapat di sekitar. Panda juga tidak memasuki semua tempat tersebut, bergantung kepada masa dan waktu operasi.

Di kawasan Kita, kami mengunjungi HEP FIVE Ferris Whell (Y500) dan ke Floating Garden Observatory (Y700). Kedua-dua lokasi ini berda di tempat yang tinggi. Pengunjung boleh melihat sebahagian bandar Osaka yang besar ini.

Malamnya, kami mengunjungi Natural hot spring Naniwa no Yu (Y700). Kami menaiki subway dari Umeda ke Tenjimbashisuji 6-chome untuk ke sini. Tiada gambar di benarkan di sini. Kepenatan berjalanan dan kekurangan tidur terhapus dengan kehangatan air panas.

1. wow!!! ke sana pulak anda. jeles saya!

2. wah dah sampai ke jepun upanya!

3. Menarikkkknya.. Building die ctk2. Hotel dia pon terserlah keJepunannya.. Agak2 bila la aku nak sampai nih. Heh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...