Sunday, July 15, 2012

Kansai - Kobe siri 3


Hari ke 3 (29 June 2012), seawal jam 9 pagi kami bergerak Umeda station unt mendapatkan Kansai Pass yang berharga Y3,800 untuk 2 hari dan Y5000 untuk pass 3 hari. Tetapi dia ats nasihat pegawai pelancungan di Umeda Raiway and tourism Information, kami membatalkan hasrat tersebut dan menggunakan tiket biasa sahaja. 



Dari Umeda, kami menaiki Hansin Main Line Express menuju ke Kobe, Tiketnya Y360 sahaja ke stesen Sannomiya Kobe. Perjalanan mengambil masa hanya 35 minit sahaja.


Dari stesen Sannomiya, kami berjalan kaki menuju ke Kitano - Shin - Kobe, Lokasi ini hanya 30 minit berjalan kaki. Kawasan ni terkenal kerana ia pernah menjadi tempat tinggal pemastautin dari Barat. Kobe adalah pelabuhan pertama di Jepun yang menerima perdagang dari Barat (Eropah dan Amerika) semenjak zaman Meiji (1868-1912). Bandar ini menjadi pelabuhan utama sejak tahun 710-784 lagi di zaman Nara.


Terdaapt berbagai jenis rumah Eropah di sini, tetapi yang paling terkenal adalah Weathercock House yang menggunakan senibina Jerman. Selain itu ada rumah Francis, English, Dermark dan Belanda. Tempat berhenti rehat adalah di Kitano cho Plaza.


Kawasan Kitano ini juga terdapatnya Kobe Muslim Mosque, masjid tertua di Jepun dan terselamat ketika peperangan dunia kedua dari di Bom oleh Amerika dan juga gempa bumi besar pada Januari 1995 yang meranapkan seluruh Kobe. Panda tidak dapat berkongsi gambar penuh kerana Masjid Kobe sedang dalam pemulihan. kerja-kerja pemulihan di lakukan oleh orang Jepun. Kemasan dalaman Masjid ini memang cantik dan ada roh ketenangan ketika di dalamnya.


Walaupun waktu zohor pada jam 12.15pm, azan hanya dimulakan pada jam 1.00 petang bagi memudahkan golongan pekerja menunaikan solat waktu rehat. Ketika berligar untuk makan tengahari, kami sempat bertemu bapak Djoko Sularso dari Surabaya, beliau usahawan perkapalan yang datang ke Jepun di atas urusan perniagaan. Sempat kami di jamu dengan buffet Briani di depan Masjid yang berharga Y1500 seorang. Terima kasih kepada Bapak Djoko Sularso yang sudi membayarnya.


Selepas azan Zohor, Majlis akan di mulakan dengan bayan/tazkirah dalam bahasa English, di ikuti bahasa Jepun, kemudian azan kedua dan di ikuti dengan khutbah Jumaat berbahasa Arab. Solat Jumaat di mana muslimnya minoriti sangat unik dan menarik, panda ingin menitiskan air mata kerana keharmonianya di sini. Selepas solat, jemaah dijamu dengan air susu/soya dan kurma. Masing-masing mengambil kesempatan untuk bertanya khabar. Kebanyakan jemaah adalah dari Selatan Asia dan Asia Tenggara. Tidak terasa asing bila di masjid ini. Sempat berbual mesra dengan dua orang Muslim Jepun (hanya dua sahaja) yang datang dari Kyoto untuk menunaikan solat di sini. 


Setalah solat Jumaat, kami berkunjung pula ke Sannomiya-Kyukyoryuchi-Nankinmachi-Motomachi. Di kawasan ini juga terdapatnya Nankinmanchi ataupun Chinatown di Kobe. Di sini terdapat pusat jualan ala-ala Pertaling Street tetapi lebih selesa dan bersih. Banyak barangan berjenama antarabangsa di jual di sini.


Dari situ kami meneruskan perjalanan ke Meriken Park-Haborland.  Meriken Park adalah taman yang berada di pinggir Teluk Kobe yang mengadap  pelabuhan Kobe. 


Disini terdapatnay Maritime Museum/Kawasaki Good Times World, Kobe Port Earthquake Memorial Park dan Boarding point for the splash Kobe.


Laluan ini berterusan hingga Naka Pier Passanger Terminal, Kobe Meriken Park Orienta Hotel, Naka peir dan menara merah Kobe Port Tower. Dari menara pelabuhan yang berwarna merah kami terus berjalan hingga ke usat membeli belah Mosaic yang berwarna warni. Di sini juga terdapat Mosaic Garden yang menempatkan roda gergasi.


Masa yang lebih lama di perukan untuk menjelajah Kobe ini kerana banyak lagi tempat-tempat menarik boleh di kunjungi. Antaranya Port Island-Kobe Airport, Nada Sake Breweries - Rokko Island, Gunung Rokko dan Gunung Maya dan paling terkenal Arima Hot Spring.


Sehari di sini tidak memungkinkan untuk melawat semua tempat. Apa yang panda boleh akui adalah, barangan di Kobe lebih murah berbanding Osaka dan Kyoto jika mencari cenderahati. Tetapi peluang itu tidak di manafaatkan oleh kami, kepada pengunjung, jika datang ke sini, bershopping sakanlah di Kobe, kerana harganya lebih menarik.

1 comment:

  1. Pernah masuk ke Maritime Museum sewaktu lawatan kursus suatu ketika dulu...

    Kobe semakin cantik...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com