Saturday, January 7, 2012

Sehari di Abu Dhabi

 

24 Desimber 2012 (Sabtu) - seawal jam tujuh pagi yang sejuk. panda menaiki teksi ke stesen bas Al Ghubaibah dari burj Residences. Caj yang dikenakan adalah EAD24. Kedudukan stesen bas ini tidak jauh dari Bur Dubai iaitu bandar lama Dubai.


Menggunakan perkhidmatan bas ekspress menuju ke Abu Dhabi mengambil masa kira-kira 2 jam dengan kos EAD25 sahaja, ini amat berbeza dengan menggunakan teksi pergi balik pada harga EAD500, sekiranya anda ada 4 orang, mungkin berbaloi-baloi. Apa yang menariknya lagi, tambang dari Abu Dhabi ke Dubai adalah AED15, total hanya AED40 untuk pergi dan balik. Jimat bukan. Bas juga selesa dan anda akan dihidangkan dengan pemandangan pemandu bas. Television yang ada di dalam bas menayangkan pemandangan depan bas.


Tiba di ABu Dhabi Bas Terminal, keadaan amat mengelirukan kerana ini adalah stesen bas ekspress untuk keseluruh UAE. panda sempat bersarapan di kedai makan orang Syiria. Agak murah sekitar ED11 sahaja. Itupun panda hanya tunjukkan apa yag orang lain makan walauun kurang enak di telan. Kebanyakan pelanggan yang ada adalah daripada Asia Tengah seperti Afganistan dan Turkemistan ya g memandang panda ala-ala menakutkan.



Dari Terminal Bas Abu Dhabi, panda menaiki teksi ke Sheikh Zayed bin Sultan Al Nayan Mosque. Masjid yang memecahkan beberapa rekod dunia diantaranya Masjid ke tiga terbesar di dunia, Kubah terbesar didunia, Chandelier terbesar di dunia dan di buat dari Marmar putih. Antara Megasturture  di abad ini.


Keindahan Masjid ini memang mengujakan, perinciannya amat jelas setiap ruang lengkok seni binanya. Panda belum pernah ke Taj Mahal jadi panda tidak dapat memberikan komen untuk membandingkan kedua-duanya. Lagipun kita tidak boleh mengambil gambar di ruang dalam Taj Mahal setahu panda. Disini sangat bebas untuk  berposing dimana-mana sahaja di dalam masjid. Masjid ini juga satu-satunya yang di buka untuk non-muslim di Abu Dhabi.



Malangnay tiada ruang untuk pelancung muslim menunaikan solat sunat jika ke Masjid ini pada waktu lawatan. Tiada bayaran masuk dikenakan untuk masuk ke Masjid ini.


Dari Masjid ini panda menaik teksi ke Ferrari World. Perjalanan hanyalah sekitar 20 minit keluar dari pusat bandar Abu Dhabi menuju ke Yas Island. Caj adalah AED41 termasuk singgah di Marina Tower hotel (gambar di atas) dan juga F1 Flag UAE Track.



Ferarri World, memang besar dan gah. di situ adanya roller coster yang terlaju di dunia buat masa ini, menyamai kelajuan kereta ferarri F1. Bayaran masuk adalah AED225 untuk dewasa. Panda sempat juga bertemu beberapa rakyat Malaysia yang bekerja di UAE menghabiskan hujung minggu di sini.


Meninggalkan Ferrari World, menggunakan Shahama-Dubai Road, panda meuju ke Saadyat Island. Menurut pamplet pelancungan di Ferrari World mengatakan adanya usat kebudayaan Emiratee di sana. Setelah puas berpusing-pusing, tiada siapa pun tahu dimana lokasi tempat itu, panda mengambil keputusan untuk ke hotel termahal di dunia iaitu Emirates Palace.



Jika anda menaiki teksi, atau kereta bertaraf Toyota, Honda ataupun Lexus, anda tidak dibenarkan masuk pagar hotel ini pun. Jadi panda berlegar dari luar sahaja.


Kemudian panda ke Marina Mall, antara mall yang terbesar di Abu Dhabi. Di sebelahnya ada perkampungan kebudayaan. Kesan hari yang lewat, Panda tidak sempat ke Heritage Village tersebut. Panda menaiki bas dengan bayaran AED1 ke Abu Dhabi Bas Terminal dan meneruskan perjalanan pulang ke Dubai.







2 comments:

  1. Interesting.
    They say Abu Dabhi is the new middle east

    ReplyDelete
  2. lawaaa sangat masjid tu ... mahal tak barang2 kat sana?...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com