Monday, November 22, 2010

Subuh di Bukit Broga

14 November 2010 (Ahad)- Setelah dirancang sekian lama, akhirnya tercapai jua hasrat untuk panda mendaki puncak Broga. Perjalanan dimulakan jam sekitar 4.00 pagi dari Bandar Tasik Permaisuri menuju Bandar Baru Bangi. Tiba lebih kurang setengah jam selepas itu. Sekiranya anda dari Kuala Lumpur lebih mudah menggunakan lebuhraya Metramax (KL-Kajang) dan dari bandar Kajang boleh terus ke Broga.

Ahli pendakian kali ini terdiri daripada sahabat-sahabat yang akan mendaki Gunung Kinabalu pada pertengahan Disember ini. Ini adalah latihan asas buat mereka. Bagi Panda adalah masa untuk mengilap kembali minat panda kepada sukan lasak (ala-ala). Telah lama Panda tinggalkan aktiviti seperti ini.

Dari Bangi kami berkumpul dan menuju ke Pekan Kajang seterusnya ke Broga, perjalanan sekitar 30 minit. Lokasi Bukit Broga adalah di dalam kawasan ladang kelapa sawit. Pada jam 5.30 pagi kawasan ini telah dipenuhi dengan manusia dan sangat meriah.

Sekiranya lebuhraya di Kuala Lumpur sering sesak selepas kita membayar tol, begitu juga dengan bukit Broga. Bayaran letak kerata adalah RM2 setiap kali keluar. Pendakiannya ringkas walaupun ketinggiannya hanya 400 meter, mengambil masa lebih 30 minit bergantung kepada trafik.

Terdapat beberapa perhentian rehat untuk pengunjung sebelum sampai ke puncak. Setiap perhentian ini, pengunjung akan dapat menikmati warna-warna lampu yang berkilauan di pekan Kanjang, Broga hingga ke Semenyih. Suasana pagi tersebut agak kelam, kami tidak dapat menikmati keindahan fajar menyinsing, tetapi keseluruhan waktu selepas itu amat memuaskan keranan keindah di puncak Broga adal di akui.

Keletihan berbaloi ketika menaiki atau menuruni Bukit Broga, melihat wajah-wajah yang gembira di atas sana. Walapun penat dan letih, ini adalah 'coming back' untuk panda dalam menikmati detik-detik kehidupan yang sementara ini.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com