Wednesday, October 27, 2010

Swedagon, Yangon Myamar

23 Oktober 2010 (Sabtu), jam 3.45pm, penerbangan AK850 dari Terminal Penerbangan Tambang Murah Kuala Lumpur (LCCT) meluncur laju ke Yangon, Myamar. Penerbangan mengambil masa 2 jam 30 minit atau kurang. Kami tiba pada jam 5 petang di Lapangan tebang antarabangsa Yangon. Masa Yangon berbanding Malaysia adalah 1 jam 15 minit lebih lewat.

Pada petang itu kami ke downtown untuk mendapatkan makanan, waktu Maghrib sekitar jam 5.40 petang, sempat panda di bantu oleh kanak-kanak tempatan yang petah bertutur bahasa Englishnya berbanding Panda (termalu sendiri).

Di situ kami makan nasi putih yang sedap bersama kari kambing dan halwa limau. Lama sudah tidak merasa keenakan halwa limau. Kosnya hanya 2400kyat (USD1 = 870kyat = RM3.10) untuk 2 orang makan, air kosong sahaja disediakan di kedai ini, dan ianya percuma.

Kami telah menempah penginapan di Thamada Hotel, Pagoda Road, bersebelahan dengan hotel Parkroyal Yangon, tidak jauh dari downtown Yangon, cuma 5 minit sahaja dari hotel kami. Bilik duluxe berharga USD22 pada masa Panda menempahnya sekitra bulan Sepetember 2010 yang lalu.
24 Okt 2010 (Ahad), selepas bersarapan ala-ala jepun, kami memulakan perjalanan menggunakan kaki ke Swedagun ataupun Golden Temple yang menjadi mercu tanda bagi negara Myamar ini. Kuil ini disaluti emas. sangat besar sehingga boleh dilihat dari segenap sudut bandaraya Yangon ini.

Perjalanan berdua sambil menikmati suasana Yangon mengambil masa lebh satu jam. Kami keluar sekitar jam 7.30am, dan perniagaan di yangon hanya beroperasi selepas jam 9.00 pagi dan berhenti pada jam 5.00 petang. Kami sempat melalui waktu puncak di yangon walaupun pada hari Ahad.
Suasana di Swedagon sangat meriah, lokasinya yang berada di puncak bukit dan mempunyai 4 pintu masuk utama, bagi pelancung, caj dikenakan untuk menyimpan selipar atau kasut adalah 200kyat dan tiket masuk ke temple ini adalah USD5 ataupun 5,000kyat. Memandangkan USD sedang menusut nilainya, adalah lebih baik membayar dalam USD berbanding Kyat.

Sebelum terlupa, di yangon tidak kelihatan empat tukaran wang asing, oleh itu pelancong perlu membawa USD atau Thai Bath untuk di tukar secara "gelab" di tepi-tepi jalan sekitar Hotel Trader ataupun pasar. Pelancung tidak perlu bimbang kerana boleh tawar menawar akan kadarnya.

Selepas beberapa jam berada di Swedagon, kami keluar dari kuil emas itu dan menuju Kan Daw Gyi Lake, ataupun Zoological park. Semasa perjalanan panda tertarik akan ais krim potong yang telah pupus di Malaya. Walaupun dengan kepanasan matahari, panda masih dapat menahan diri dari membelinya....
bersambung....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com