Sunday, September 26, 2010

Cerita Raya 2010

lama panda tidak meringankan jari untuk menulis, sibuk dengan urusan pertukaran dan perpindahan daripada Ipoh ke Shah Alam. Panda melapor diri di Shah Alam pada 16 Ogos 2010, tetapi bekerja secara penuhnya pada 1 September 2010 di Shah Alam.
Bermula kehidupan panda di tempat baru setelah 2 tahun 8 bulan di Ipoh. Blog ini juga telah berusia 3 tahun, tetapi tidak sempat untuk menyambut ulangtahun yang ke 3 nya. Panda secara pelahan-lahun cuba menyesuaikan diri untuk berada di lebuh raya lebih 2 jam setiap hari untuk menghadapi kekalutan kederaan di jalan raya Malaysia. Sebelum ni, perjalanan ke pejabat tidak melebihi 15 minit sahaja.
Panda bukanlah hendak menceritakan kehidupan baru panda di bandaraya Shah Alam, tetapi lebih kepada berkongsi suasana atau aktiviti sepajang cuti hari raya yang lalu. Kali ini panda kembali ke kampung halaman di Kuala Rompin Pahang sehari sebelum hari Raya, iaitu pada 9 September 2010 jam 4pm, dan sempat untuk berbuka terakhir di kampung halaman.
Di hari raya, aktiviti utama adalah berada dirumah, makan dan tidur. itu adalah rutin setiap tahun, tetapi disebelah petangnya berkunjung ke rumah besan-besan yang berada di sekitar Rompin sehingga malam.

Sesuatu yang mengejutkan, apabila ibu dipatut ular selepas maghrib raya pertama, kami sekampung telah berada di klinik komuniti sehingga tengah malam. Barulah terasa kasian penduduk yang berada di perdalaman, wad kecemasan klinik hanya dijaga oleh 3 atau 4 jururawat sahaja. Pembantu Perubatanya masih beraya, doktor jam 10 baru datang. Kesian melihat kakitangan hospital berungkus lumut untuk melayan karenah persakit yang berpsu-pusu ke klinik terbabit, harapannya bila hospital Rompin siap nanti (tidak tahu bila walaupun telah di 3 kali pecah tanah setiap 4 tahun) ia akan memberi kesan positif kepada penduduk setempat. Memandangkan ambulan tiada, ibu dibenarkan pulang ke rumah jam 12am.


Sepanjang hari 2 raya, kami berada di rumah dan petangnya ke Pantai Hiburan Rompin. Satu-satunya temat bagi anak-anak perantau berkumpul. Di sini juga panda berjumpa rakan sekelas yang tidak ditemui sejak 16 tahun lepas... Sesuatu yang menarinya, mereka berkahwin dengan rakan sekolah juga.

Raya 3, Setelah bertungkus lumus (ibu saudara dari terengganu) memasak nasi dagang terengganu, kami beberapa keluarga ke Taman Negeri Endau Rompin yang jaraknya lebih 50km dari Kuala Rompin. Seperti acara runtin setiap 3 atau 4 tahun kami akan berkelah di sini. Cuma kali ini, setiap orang dewasa di caj RM5 untuk bayaran masuk ke taman ini. Kami cuma berada seketika sahaja kerana hujan turun dengan lebatnya, kami terpaksa berpindah ke tempat lain.


Kerana tidak puas berada di hutan, kami bergerak ke pantai Pasir Lanun, Penyabung Johor yang jaraknya juga lebih 50km daripada Kuala Rompin, pantainya sangat cantik. Tetapi telah dikecewakan dengan kemudahan tandas dan tempat persalinan yang tidak dapat digunakan oleh kerana ketiadaan air dan sikap penjaganya yang mengejar orang yang menggunakan tandas dengan parang. Agak menakutkan!

Raya 3, Panda rehat di rumah sahaja sambil melayan tetamu, sempat mengunjungi rumah ibubapa angkat di Felda Selendang, Rompin Pahang. itupun waktu yang hampir-hampir suntuk. Raya 4, Panda menghantar ibu saudara ke Dungun, Terengganu. Sempat ke rumah saudara mara sepanjang perjalanan itu.

Raya 5, ke Felda Jerangau Dungun, Kuala Terengganu dan Marang. Di Kuala Terengganu, Panda hanya berada di Masjid Putih ataupun nama rasminya Masjid Sultan Zainal Abidin. Masjid lama di Kuala Terengganu ini.

Perjalanan pulau ke Dungun, bapa saudara yang tinggal di Maang mengajak kami makan sata
dan nasi di Pantai Kelulut, Marang. Sedap Sata nya. Isi ikan yang di campur kelapa dan rempah pedas, dibungkus dengan daun pisang dan dibakar.

Semat juga panda mengepau pak cik untuk makan ikan bakar, memang segar ikan bakarnya, Sotong bakarnya pun sedap.

Panjang juga tulisan panda kali ini, biasalah sekali-sekala menulis. Lepas ini tak tau bila lagi hendak menulis. nanti panda sambung lagi cerita lain, cerita Gua Gendang yang panda dan rakan-rakan lain pergi minggu lepas (23 September 2010).

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com