Wednesday, January 20, 2010

Ho chi Minh aka Saigon, Vietnam- 3 days 2 nite

saigon 009

10 januari 2010 (Ahad) Panda dan dua gadis telah selamat menaiki pesawat AK880 ke Ho Chi Minh City, walaupun lewat hampir setengah jam. Penerbangan mengambil masa kira-kira dua jam dan kami selamat tiba jam 10.30 pagi waktu tempatan. Didalam penerbangan, Panda ditempatkan bersama warga Malaysia yeng telah tiga tahun bertugas di sana, banyak maklumat atau cerita yang dikongsi bersama. Ada yang menakutkan dan ada yang menggelikan hati.
New Folder
Kami menaiki teksi dengan membeli kupon di Lapangan Terbang, kadar yang dikenakan adalah USD8/teksi. Jaraknya tidak jauh, tetapi mengambil masa setengah jam ke Bui Vien St, Pham Ngu Loa. Lokasi ini dipilih kerana ia berada dikawasan pelancungan yang popular dikalangan backpackers dan berhampiran dengan pasar Ben Thanh Market yang popular di kalangan warga Malaysia dan pelancung luar. Kami tinggal di Nat Thao Guesthouse, 35/4 Bui Vien Street, District 1. Kadarnya USD17-USD25/nite. Selesa dan bersih.
saigon 219
Selepas checkin jam 12 tengahari, kami terus ke pasar Ben Thanh yang berada kira-kira lima minit perjalanan dari guesthouse. Apa yang ada disini? Pasar ini adalah surga fabarik. Menawarkan pelbagai jenis fabrik dan tenunan. Ramai warga Malaysia yang membeli berkodi-kodi kain. Lain-lain, terdapat hasil kraftangan tempatan, makanan dan juga barangan basah. Pasar ini agak bersih dan teratur.
New Folder1
Ketika bahagian belakang pasar, kami telah dipujuk oleh pembeca dengan menjanjikan kami untuk dibawa ke Hong Kong Market yang lebih murah. Meraka telah menunjukkan testimonial dari pelancung-pelancung asing yang ditulis dalam sebuah buku yang memuji perkhidmatan mereka. Bila ditanya caj yang dikenakan, tengan acuh tidak acuh mereka menyebut 50. Kami ingatkan Don50,000 atau lebih kurang USD4.

New Folder2
Dengan gembiranya kami menaiki beca untuk seorang mengelilingi bandar raya Saigon, kami di bawa keThe war Remnants Museum (Pameran kesan peperangan US/Vietnam), disini juga dipamerkan senjata dan jet-jet perjuang Amerika yang tertinggal ketika perang dahulu, kami melalui mahkamah rakyat, pinggiran Sungai Saigon, Saigon Post Office dan akhirnya ke Saigon Norte-Dame Basilica yang terkenal itu. Kami dibawa kembali ke pasar dan kami di charge USD65 bersamaan RM227.50 untuk 3 jam mengelilingi bandar Saigon. Murah tak (dengan Nada Marah)? Semua telah bengang, kami kembali ke pasar dang menghadkan barangan untuk di beli. Panda tidak membeli apa-apa.

New Folder3
Malamnya, Panda berjalan-jalan bersendirian menikmati kesibukkan bandar Saigon yang setiasa sesak.

Hari 2: 11 Januari 20101 (Isnin) Lawatan ke Delta Mekong dengan kos USD10.
New Folder8
Pakej menggunakan bas berhawa dingin, kumpulan kami seramai 23 orang yang majoritinya dari Malaysia (12), Australia (5), Itali (2), dan lain-lain dari US dan UK. perjalanan yang mengambil masa 2 jam ke Delta Mekong melalui jalan darat, kami sempat singgah ke pusat kraftangan bagi orang-orang kurang upaya. Sebenarnya lebih kepada untuk menumpang tandas. Tiba di Jeti Chuong Duong Tourist kami menaiki bot untuk melawat 4 pulau utama di delta tersebut, iaitu Unicorn Island, Phoenix Island, Dragon Island dan Tortoise Island.

New Folder4
Di Unicorn Island kami dibawa melawat kebun madu (pusat ternakan lebah), kami dihidangkan dengan air madu limau serta makanan ringan yang dibuat daripada madu, kemudian kami ke kebun buah-buahan tidak bermusim. Lokasinya adalah dusun Longan. Kami skali lagi dihidangkan dengan buah-buahan tempatan seperti ciku, betik, nenas, limau barli dan pisang. Semuanya manis-manis sambil dihiburkan dengan persembahan nyanyian tradisional.
New Folder5
</ p>Setelah didendangkan dengan lagu-lagu rakyat dan menikmati buah-buahan percuma, kami dibawa menaiki sampan menyusuri anak sungai dengan menggunakan sampan. lebih kurang 15 minit kami dibawa ke bot dan terus ke pulau kura-kura untuk melawatperusahaan gula-gula kelapa atau lebih tepat gula-gula santan yang berbau tengik. Sekali lagi kami di jamu. Perut agak lapar, kemudian kami dibawa menaiki kuda untuk menikmati makan tengahari. Menunya nasi putih, sayur rebus dan daging babi goreng. Nasib baik kami bawa bekal sandwish dan maggi in the cup.
New Folder6
Jam 3 petang, kami kembali ke tanah besar dan dibawa ke satu tempat persinggah untuk menurunkan pelancung yang mengambil pakej dua dan tiga hari Delta Mekong. banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Delta Mekong ini.
New Folder7
Jam 5 petang kami sampai ke Saigon dan meneruskan aktiviti shooping nuntuk kali terakhir di pasar. Malamnya kami makan nasi goreng Pakistan berharga 40,000 don ataupun RM10 sepinggan. Tapi kuantitinya boleh dimakan untuk dua orang. Halal punya!
Hari 3- 12 januari 2010 (Selasa)

Hari terakhir, jam 9 pagi waktu tempatan, kami menyertai pakej untuk ke Cu chi Tunnel. Ia adalah jaringan terowong bawah tanah yang digunakan selama 10 tahun semasa perang Vietnam/US 1965-1975. Dimana orang-orang kampung yang menyokong komunis pada waktu itu menggunakan terowong ini untuk meneruskan kehidupan sewaktu diserang oleh US dan tentera kerajaan pada waktu itu. Kos pakej adalah USD5 dan untuk memasuki kawasan terowong di caj 75,000 don (USD4.80) untuk semua lokasi yang disenaraikan. Kami berpeluang memasuki terowong dan menggunakan senjata peninggalan Amerika.

New Folder9
Kami kembali ke Saigon dan tiba pada jam 3 petang, rehat seketika sebelum menaiki pesawat jam 7.40pm waktu tempatan. Kami tiba di LCCT Sepang jam 11.00 malam.

saigon 212
Perhatian buat pelancung yang ingin ke HO chi Minh ataupun Saigon ini, sila gunakan kemudahan yang disediakan yang mempamerkan tanda harga, tawar menawar amatlah digalakan. Bayar dahulu bagi mengelakkan dikenakan sebarang caj tambahan. Perkataan paling popular di sini selepas servis diberikan adalah 'TIPs-Tips'.... Sehinggakan hon motosikal pun berbunyi 'tips-tips'. Terdapat 5 juta motosikal di Saigon City dan penduduknya 9 juta orang. Untuk melintas jalan, kita perlu memandang kesua arah, kerana motosikal boleh datang dari mana-mana arah yang tidak disangka-sangka. Panda sendiri hampir dilanggar motosikal. Beca- tolong jangan percaya kepada mereka, begitu juga motorsikal, bincang harga dan bayar terus. Teksi di sini agak memuaskan dan boleh berurusan terus dengan hotel. Kalun kesian boleh bagi tips. Orang-orang Saigon memang comel dan manis dengan senyuman. Nasib baiklah panda hanya tinggal 3 hari sahaja, jika tidak....

1. salam...nak tanya mcmane nak dpt package ke delta mekong ?and berapa USD yang dikenakan..

2. Salam.

akak...saya betul2 nak tahu macam mana akak dapat price USD10 dollar utk delta mekong.sbb saya surf naik cycle tour adalah USD81. Thanks byk2..perlu info segera sebab akan berangkat lusa. sabtu. 22 may. :)))

Harz.

3. Dapatkan di travel agen di kiosk sekitar distrct 1, harga bolehlah d bagain tp biasanya tetap. Byl pakej Ada termasuk ke seam rap tau pnom pen.

4. Saya baru balik dari Saigon (17 Jun), ikut group 4 hari 3 malam. Cukup menarik orang di sini. Sampai kering poket shoping!

5. salam... kami akan ke sana 4 nov ni (company trip), tp saya di fahamkan susah untuk mendapatkan makanan halal di sana. boleh tak tolong beritahu nama restoren halal yang awak pergi. terima kasih...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...