Sunday, February 21, 2016

Brastislava kota sunyi di Slovakia


Brastilava di Slovakia, satu-satunya ibu negara di dunia yang berada di sempadan dua negara iaitu Austria dan Hungary. Bandar ini terletak di tepi Sungai Danone mengambil masa sekitar 2 jam dari Budapest dan kira-kira 1 jam ke Vienna menggunakan bas expres. Tempahan tiket bas boleh menggunakan laman web www.studentagencybus.com apabila berada di bandar-bandar sekitar Eropah tengah. Harganya juga agak berbaloi kerana tempahan tiket dari Budapest ke Brastilava adalah EU26/head atau Ft3500.
 

Kami sampai ke Brastilava sekitar jam 0900 pagi. Suasana masih sunyi dengan kesejukan pagi. Dari stesen bas ke pusat bandar lama Brastilava hanyalah sekitar 15 minit berjalan kaki. Kami melalui taman-taman dan bangunan yang sangat indah seni binanya. 


Bandar lama ini di jaga dengan begitu baik kerana ia adalah tumpuan pelancung bagi negara ini. Ia mempunyai sejarah yang sangat panjang dan bermula sejak 5000 BC dan menerima pengaruh dari Rome, Hungary dan German. Bandar ini juga pernah menjadi ibu negara Kerajaan Hungary sekitar abad ke 15, apabila Empayar Ottoman meluaskan taklukannya sehingga ke Budapest.


Kebanyakan bangunan bersejarah tertumpu di Bandar Lama. Dewan Perbandaran Bratislava merupakan sebuah kompleks tiga bangunan yang didirikan pada abad ke-14 ke-15 dan kini menjadi t Muzium Bratislava City. Gate Michael adalah satu-satunya pintu yang telah dipelihara dari kubu zaman pertengahan, dan ia merupakan antara bangunan tertua di bandar; rumah paling sempit di Eropah adalah berdekatan Bangunan Perpustakaan Universiti, didirikan pada tahun 1756, adalah digunakan oleh Diet of the Kingdom of Hungary dari 1802 ke tahun 1848.  Kebanyakan undang-undang yang besar daripada Hungarian Reform Era (seperti pemansuhan perhambaan dan asas Akademi Sains Hungary) telah digubal di sana.


St. Martin's Cathedral









Salah satu struktur yang paling menonjol di bandar adalah Istana Bratislava, yang terletak di dataran tinggi 85 meter (279 kaki) di atas Danube. Tapak istana bukit telah didiami sejak zaman peralihan antara zaman Batu dan Zaman Gangsa dan telah menjadi Acropolis sebuah bandar Celtic, sebahagian daripada Roman Limes Romanus seterusnya zaman Slavic dibesarkan sebagai tempat penempatan,  politik, tentera dan agama bagi Great Moravia. Istana batu ini di bina selepas abad ke-10, apabila kawasan apabila kawasan tersebut menjadi kawasan Kerajaan Hungary. Istana ini telah ditukar menjadi kubu anti-Hussite Gothic bawah Sigismund daripada Luxemburg di 1430, menjadi istana Renaissance pada 1562, dan telah diubahsuai pada tahun 1649 dalam gaya barok. Di bawah Queen Maria Theresa, istana ini menjadi tempat duduk diraja yang berprestij. Pada tahun 1811, istana itu telah terbakar dan terbiar sehingga 1950-an,  ia telah dibina semula dengan ciri-ciri binaan gaya Theresian.



Bagi Panda, cukup untuk separuh hari berada di kota lama Brastilava, tanpa menikmati makan tengah hari, kami terus menaiki bas ke Vienna yang berada sekitar 35 km dari bandar ini. Tiket boleh di beli terus dari stesen bas dan perjalanan hanyalah sekitar 1 jam sahaja.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com