Tuesday, April 29, 2014

Singgah Solat di Masjid Sultan Ismail Chendering


Hampir sebulan panda menyepikan diri dari duania bloger ini. Masa yang terhad akibat pertukaran tempat kerja pada 17 Februari 2014 yang lalu memberi kesan penuh kepada kepada pengurusan masa. Cuma kelebihan, panda jarang berada di pejabat tetapi banyak berada di jalan raya dan di udara. Kekadang bila terbangun di tengah malam, panda tercari-cari di mana pintu bilik air akibat saban malam betukar tempat tidur.



Tahun Baru Cina yang lalu sempat panda mengunjungi Kuala Terengganu buat beberapa hari. Mengunjungi saudara mara walaupun pada waktu itu tiada apa-apa pertunjuk panda akan terbang ke tempat lain. Kuala Terengganu menjadi bandaraya yang sangat sibuk dan sesak apabila tiba musim cuti yang panjang. Untuk masuk ke Pasar Kedai Payang sahaja mengambil masa beberapa jam.




Telah ada beberapa kali berkaitan entri tentang Terengganu, tetapi kali ini panda lebih fokus keada Masjid Sultan Ismail di Chendering. Masjid ini berada di tepi jalan raya arah ke Marang dari Kuala Terengganu. Tidak jauh dri Jambatan Kuala Ibai dan Masjid Terapung Sultanah Zahrah Tengah ataupun lebih di kenali sebagai Masjid Terapung.



Masjid ini telah dirasmikan semula pada 16 Disember 2011, telah di dipertingkatkan semasa pemerintahan Dato' Seri Idris bin Jusoh. Keunikan Masjid ini adalah senibinanya yang sangat unik dengan ukiran-ukiran awan larat dan saiznya yang luas dan selesa. Sesiapa yang keluar dari Kuala Terengganu dan menuju ke Kuantan, bolehlah singgah seketika di masjid ini.



Cukup buat masa ini, ada kesempatan, panda akan update lagi, masih dalam mood restart lagi, meimbangi waktu kerja, belajar dan sosial. Harap panda dapat menempuhinya dengan aman. Amin.

3 comments:

  1. cantek betol reflection gambar 1st tu. thumbs up!

    ReplyDelete
  2. Cntik masjid ni... cuti sek bln dec lps saya berkesemptn ke masjid kristal. 1st time p sana..:) mmg sngt cntik....

    ReplyDelete
  3. kena buat kembara nasjid insyaallah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com