Sunday, March 30, 2014

Bumbu Bali - Day 5


Hari terakhir, sementara menunggu penerbangan pulang ke Kuala Lumpur pada petangnya, selepas sarapan kami menuju ke Kuta, menghabiskan helaian-helaian rupiah yang ada. Pada masa yang sama, tanpa di sedari, panda hanya membimbit kamera yang tiada berisi bateri di dalamnya. 




Secara keseluruhanya, kunjungan ke dua panda ke Bali ini lebih menyeluruh, berada 5 hari 4 malam dan menggunakan perkhidmatan pemandu peribadi. Panda sudah kehilangan business card beliau walaupun telah berjanji untuk mempromosinya. Pengungjung tidak perlu bimbang, kerana jika memerlukan khidmat kenderaan, cuma hubungi pengawal keselamatan hotel. Mereka sedia membantu.

 


Makanan? Bali memang unik, panda bukan maksubkan Babi Guling yang banyak di jual di kedai-kedai makan disini, tetapi pengungjung mesti mencuba untuk menikmati ayam betutu, ayam yang di masak debgan santan, tetapi lebih kering. Tetapi panda lebih sukakan ayam bumbu bali Makan di Hotel juga lebih murah berbanding makan di tepi-tepi jalan. Bagi bukan 'big eater' tidak perlulah makan secara buffet, cukup dengan ala de carte.


Pemandangan, memang sangat cantik sepertimana pulau-pulau lainnya. Cuma kebersihan masih kurang, masih terdapat banyak samah-sampah yang bertaburan di pantai yang menjadi kunjungan pelancung, mungkin kerana pada waktu ini musim ombak, banyak sampah yang di hanyutkan terdampar di pantai.


Spa di Bali adalah antara yang terbaik. Pilihan dari 5 bintang hinggalah yang biasa-biasa sahaja termasuk di tepi pantai. Sempat juga panda merasa hot-stone massage untuk satu jam dan pedecure & minicure, tidak sampai RM100 pun untuk total. Jika di Malaysia, jangan harap. Therapistnya memang tip top.



Membeli belah? Barangan branded, pulang sahaja ke Kuala Lumpur. Malaysia ada segala-galanya dan lebih mura. Kecuali jika berada di Lapanan antarabangsa Bali, pengungjung akan terkejut dengan harga barangan branded import yang 'hampir' sama dengan harga barangan di America Syarikat. Jadi jika berminat untuk membeli COACH, Burberry, Channel atau Prada, singgahlah di lapangan terbang ini, berbaloi-baloi.



Bagi yang muslim, tidak perlu bimbang. Banyak warung atau restoren yang menyediakan perkhidmatan makanan halal di sini. Tanda halal di pampang dengan jelasnya di hadapan kedai. Cuma harga makanannya seperti harga makanan di Sabah. Agak mahal berbanding di Kuala Lumpur.

1 comment:

  1. I payy a visit every day a few web pages annd sites to read posts, however this website offers quality based writing.


    My page - trouver un mot de passe facebook

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com