Monday, March 10, 2014

Bumbu Bali - Day 4


Perjalanan hari ke empat adalah ke kawasan selatan Bali, iaitu Uluwatu. Sebelum itu kami singgah di Hawaii Bali, ole-ole khas Bali, juga di sekitar Denpasar. Harga barangan di sini jauh lebih murah dari Krisna tetapi tidak berapa menarik.


Perjalanan sekitar 1 jam ke Nusa Dua, antara pantai yang tercatik pernah panda lihat. Bersih dan tidak sesak dengan manusia, mungkin kerana waktu tengahari dan bukan masa liburan. Agak panas. Di Nusa Dua terdapat dua pulau batu karang. Terdapat teluk yang sangat jernih airnya di antara dua pulau tersebut. Mungkin sebab itu tempat ini mendapat nama. Pulau ini bercantum dengan daratan dengan beting pasir yang putih.




Setiap satu pulaunya mempunyai tarikan tersendiri, di sebelah kiri terdapat taman pohon cempaka dan terletak sebuah pura di hujungnya, manakala di sebelah kanannya terdapat monumen ramashita dan helipad berdekatan monumen tersebut. 





Kawasan ini juga terkenal dengan Golf Coast yang terbaik di Bali. Luangkan lebih masa di sini untuk menikmati keindahan pantai dan juga melihat hotel-hotel besar di sekitar.


Garuda-Wisnu-Krisna atau GWK, di bina sebelum 2007, menempatkan patung Krisna dan Garuda yang besar. Lokasinya masih lagi sementara. kerana patung Krina akan di pasang dan akan menjadi patung yang terbesar dengan ketinggian 150 meter tinggi dan 64 meter lebar. 



Kedudukannya di atas bukit membolehkan pengungjung menikmati panorama bandar Kuta, Benoa dan Sanur. Katanya, pemandangan paling cantik adalah apabila waktu senja. Sebenarnya berada di Bali adalah melihat matahari terbenam. itu yang menjadikan pengalaman di sini lebih indah.






Kedudukan taman ini berada di puncak bukit batu kapur menjadikan ia mudah di bentuk. Bukit-bukit di bentuk menjadi tembok-tembok tebal yang menempatkan patung-patung dan juga pusat aktiviti. Tempat ini sering dijadikan tempat acara-acara persembahan besar di Bali.



Jika tidak berkesempatan menikmati tarian tradisional di pusat-pusat persembahan tradisional, boleh menonton di GWK ini, version pendek, persembahan termasuk tarian Barungan dan Kecak Dance. Versi di luar lagi bagus dari di sini tetapi ia boleh memberikan pengalaman kepada pengungjung yang ingin berjimat. Bayaran masuk ke sini adalah IDR80,000 untuk warga asing.


Kenudian kami di bawa ke Pantai Layang-layang, berhampiran dengan Anantara Uluwatu Resort & spa. katanya tempat ini pernah menjadi lokasi filem lakonan Julia Robert. Panda pun luapa film apa. Pantainya cantik, Cuma rumpai lautnya sangat banyak terdampar di pantai. Kehadiran orang ramai menyebabkan pantai kecil ini nampak sarat.



Untuk turun ke pantai, perlu menaiki tanga yang curam dan sempit. pastikan bawa air kerana suhu yang panas dan keletihan akibat turun dan naik tangga. ia boleh menyebabkan naik darah juga.


Destinasi terakhir adalah Uluwatu, terletaknya kuil yang berusia 1000 tahun. berada di cerunan tebing batu kapur di pinggir laut. Pemandanganya sangat menakjubkan. Gabungan kehijauan dan kebiruan air laut amat mengujakan.




Sesuatu yang perlu berhati-hati di sini adalah keranya yang sangat suka akan kacamata. Walaupun pengungjung memberikan makanan kepada kera-kera ini, ruang yang ada akan menyebabkan pengungjung yang memakai kaca mata akan kehilangannya. semasa kunjungan panda di sini selama 2 jam, 2 pengungjung di rampuk kacamatanya di depan panda.



Oleh kerana sudah terhidrat, kami tidak larat lagi untuk berada di kepanasan mentari Bali, kami ke Jimbaran untuk membeli saki-baki kraftangan yang ada di Krisna Jimbaran dan kembali ke hotel. Kami tidak menikmati makan malam seperti kelaziman pengungjung ke selatan Bali, iaitu makan malam di Jimbaran.

2 comments:

  1. Filem lakonan Julia Robert yang Panda maksudkan tue definitely cerita Eat Pray Love. She travelled all across Italy, India and end up in Indonesia. This is one of the reason saya ke Bali, selepas saya baca novel ini jugak.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com