Thursday, May 2, 2013

Si Buncit di Phuket 2



Jam 1300, kami menaiki kereta matsubusi menuju ke Cashew Nut Factory di Chalong, di sini pengungjung berpeluang menikmati perbagai rasa biji gajus. Dari plain, pedas, manis, dan berbijan. Siap ada air gajus lagi.


Kemudian, kami dibawa ke Thep Prasit (www.thaihoney.com) honey factory untuk mencuba madu terbaik di Thailand (katanya). Dapatlah makan dan minum madu. Sedap air madu ni tetapi jika dibuat dirumah tidaklah rasa sedemikian rasanya. Lokasi seterusnya, ke pusat cenderamata Phutai. Harganya berpatutan walaupun panda tidak membeli apa-apa. Kali ini bajet travel panda amat terhad.



Kami kembali ke jadual asal dengan menuju ke Chalong Temple, tidak tau apa keunikan temple ini kerana semua maklumat di tulis dalam bahasa Thailand. Dapatlah panda mendaki puncak tertinggi temple.



Big Buddha, adalah patung Buddha marmar putih yang terbesar di dunia (buat masa ini). Kebanyakan patung lain di buat dari gangsa atau simen. Ala-ala Taj Mahal juga. Templenya belum siap sepenuhnya. Masih lagi dalam pembinaan dan kutipan derma masih lagi diteruskan.



Pemandangan dari Big Buddha ke bandar Phuket memang menawan, memandang ke Selat Melaka dan laut Andaman. Kehadiran pelancung ke sini juga ramai. Cuma cuaca agak panas. Sepanjang perjalanan ke sini pelancung boleh menyewa ATV untuk mendaki Bukit. Atau bergambar dengan anak-anak gajah atau menunggang ibu-bapa gajah.



Akhir sekali kami ke tanjung paling selatan di Phuket, iaitu Promthep Cape. Pemandangannya memang hebat. Tebing tinggi batu yang dihiasi rumput pohon Palma. Pada waktu ini kami agak terhidrat dengan kepanasan. Di cadangkan waktu terbaik ke sini apabila matahari jatuh. Lokasinya tidak jauh dari Rawai Beach.


Selama empat jam dengan kos keseluruhan B1200 untuk lawatan persendirian. Walaupun bukan panda yang amat berkira ketika travel.



Malam, menikmati tom yam halal yang agak sukar untuk di dapati di Patong Beach, harga semangkuk B150 dengan udang yang kecil. Harga makan di sini juga tinggi berbanding Krabi.

3 comments:

  1. cantik pemandangannya kan!!!

    ReplyDelete
  2. Kat Phuket org kata lebih susah carik makanan halal ya? Laut Andaman tu mmg cantik..yg baju merah tu mesti ambik gmbar kawin tu...he..he...

    ReplyDelete
  3. xder susah sangat tuk halal food... cuma harganya premium la...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com